Hemmelige besøgstal kommer frem

Det er slut med at tilbageholde bestemte besøgstal, lyder det fra den største modemesse-arrangør i København.

Det er slut med at tilbageholde bestemte besøgstal, lyder det fra den største modemesse-arrangør i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov

Modeugens bagmænd skal være bedre til at fortælle sandheden om modeugens størrelse. Sådan lyder det nu fra en af modeugens arrangører, efter der er sået tvivl om rigtigheden i de besøgstal, som bliver præsenteret i årsrapporter, udenlandske medier og af politikere.

»Som aktør har vi et ansvar for, at omverdenen får et reelt billede af tingenes sande tilstand. Derfor skal vi give de informationer, vi kan, for at der kan blive skabt et så dækkende billede af situationen som muligt,« siger Kristian W. Andersen, direktør for CIFF-messen i Bella Center, der er modeugens største messe.

Hidtil har messerne undladt at fortælle offentligheden, at der optræder gengangere i deres besøgstal. I stedet har de berettet om flotte besøgstal og rekorder år efter år. For første gang fortæller Kristian W. Andersen nu, at Bella Center har haft cirka 4.000 gengangere i et besøgstal på cirka 26.000, som messen har givet tidligere. Dertil kommer et ukendt antal gengangere, som har været på messe både i Bella Center og på eksempelvis Vision-messen.

I første omgang ønsker Vision-messens øverste chef Peter Selchau ikke at oplyse offentligheden om sit antal unikke besøgende, men han er villig til det, hvis der træffes en fælles beslutning om det.

»Hvis vi fælles kan blive enige om at gøre det, så går vi selvfølgelig med. Men indtil da holder vi vores tal tæt ind til kroppen,« siger Peter Selchau.

Fælles billet er løsningen

Hos Danish Fashion Institute er man meget interesseret i at få fyldestgørende tal fra de enkelte messer.

»Det vil være en meget god idé, hvis messerne fremover vil oplyse, hvor mange unikke besøgende de har. Det ser vi meget gerne,« siger Eva Kruse, topchef i Danish Fashion Institute.

Men selv om messerne skulle gøre det, vil det ikke kunne skabe et fuldstændigt overblik over, hvor mange gæster København får under modeugen, fastslår hun, da den samme gæst stadig kan blive talt med, hver gang han eller hun besøger forskellige messer.

»Den bedste måde at få overblik på er ved at sikre én fælles billet til alle messserne,« siger hun.

Et fælles billetsystem kan dog have lange udsigter, da arrangørerne bag modeugen, som beskrevet tidligere i Berlingske Business, har særdeles svært ved at samarbejde og nå til enighed om en optimal koordinering af modeugen.