"Helt normalt at smide våben over bord"

Det er næsten en helt normal procedure at smide våben og ammunition over bord, fortæller rederidirektør.

Danica White blev kapret i 2007. Nu er Danica Sunrise fra rederiet H. Folmer i søgelyset på grund af bevæbnede vagter. Fold sammen
Læs mere
Foto: NF
Der er intet usædvanligt i, at antipirat-vagter på det danske skib Danica Sunrise fra rederiet H. Folmer og Co mandag smed både våben og ammunition over bord.

Det forklarer rederidirektør Per Gullestrup fra rederiet Clipper. Ifølge ham er det ret normalt, at våben og ammunition ender på havets bund efter endt vagt

- Lovgivningen gør, at det er de færreste havne, hvor der må være automatvåben om bord på skibet, selv om de er låst forsvarligt inde. Derfor kræver det både en import- og eksporttilladelse at tage vagternes våben med i havn, siger Per Gullestrup.

Våbnene blev kastet i havet, inden Danica Sunrise blev opbragt af de indiske myndigheder på grund af terrormistanke mod to besætningsmedlemmer. De to besætningsmedlemmer, der smed våbnene over bord, var britiske anti-piratvagter, der skulle beskytte skibet fra Kuwait til Mumbai.

Men selv om Danica Sunrise havde tilladelse med hjemmefra til at sejle med de bevæbnede vagter, så giver det alligevel anledning til problemer, når skibet anløber visse havne.

- Indien er et meget bureaukratisk land og i stedet for at løbe ind i alle de bureaukratiske problemer, køber nogle vagter billige våben i for eksempel Mellemøsten og smider dem i havet bagefter, siger Per Gullestrup.

Det er sikkerhedsfirmaet og vagterne, der skal sørge for at papirerne er i orden. Clipper-rederiet har ifølge Gullestrup aftaler med et sikkerhedsfirma, der har disse import- og eksporttilladelser i de havne, Clipper-skibene anløber.

- Det viser bare, hvilke vanskeligheder vi løber ind i den ene gang efter den anden, blot fordi vi vil beskytte vores skibe, besætninger og last mod pirater, siger Per Gullestrup.

Danica Sunrise fra rederiet H. Folmer og Co er fortsat genstand for de indiske myndigheders undersøgelser. I princippet er skibet ikke tilbageholdt, men de indiske myndigheder er ikke færdige med deres undersøgelser.

/ritzau/