Hellige køer skal sikre Foss vækst

Den danske måleapparatproducent vokser i fødevareindustrien. Indtjeningsmålet er ved at være nået efter rekordoverskud i 2013. Nu kigger virksomheden efter opkøbsmuligheder.

2013 har givet Foss et rekordstort overskud – nu gælder det om også at indfri omsætningsmålet på 2,2 milliarder kroner i 2015. Her kan opkøb også komme ind i billedet. Her ses administrerende direktør, Torben Ladegaard Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Egentlig er det ikke overraskende: Indien, hvor den hinduistiske befolkning ærer hellige køer, er selvfølgelig verdens største mælkeproducent. Her er en liter mælk penge værd. Især, fordi mange af bønderne kun har en ko eller to og dermed er fattige målt med vore alen.

Derfor er fristelsen til at ændre på mælken ved at tilsætte vand, sukker eller olie for at øge fedtprocenten og dermed opnå en højere afregningspris stor. Af samme grund har de små indiske mejerier og opkøbere af mælk brug for et simpelt måleinstrument, der viser mængden af fedt og protein.

Sådan et instrument har Foss i Hillerød nu udviklet og markedsført i Indien, hvor det også produceres. Instrumentet skal naturligvis hjælpe inderne, men det skal også bidrage til, at den danske familieejede virksomhed når de ambitiøse vækstmål, som den har sat sig. I 2015 skal omsætningen nå op over på 2,2 milliarder kroner, og overskudsgraden skal op på 25.

I 2012 var omsætningen på 1,7 milliarder kroner. Ifølge det regnskab, der ventes vedtaget på et bestyrelsesmøde tirsdag, opnåede Foss i 2013 sit hidtil bedste resultat med et driftsoverskud på 427 millioner kroner og en overskudsgrad på 24. Omsætningen steg i alt 1,76 milliarder kroner – en stigning på seks procent, når der ses bort fra valutaudsving.

Indtjeningsmæssigt er Foss tæt på målet. Omsætningsmæssigt er der et stykke vej endnu. Men administrerende direktør Torben Ladegaard forsikrer, at omsætningsmålet nok skal blive nået. Han overtog posten som CEO for tre år siden, da Peter Foss, søn af virksomheden stifter Nils Foss, besluttede at træde et skridt tilbage og blive bestyrelsesformand for den danske måleapparat-virksomhed.

Flere veje til vækst

Vækstmålene skal indfries ad flere veje:

Dels investerer Foss i disse år kraftigt i markedsudvikling uden for Europa. Det gælder blandt andet i Brasilien, Mexico, Østasien og Afrika. Hillerød-virksomheden sælger 98 procent af sin produktion til eksport. Dels har Foss afsat ti procent af sin årsomsætning til forskning og udvikling.

Foss vil hvert år lancere fem nye produkter og hvert andet år tage et »kvantespring«, som man just har taget med lancering af de nye måleapparater i Indien.

Virksomheden opererer i en branche, hvor markedet hele tiden udvikler sig. Dels fordi verden har behov for flere fødevarer og mere indsigt i, at de produceres forskriftsmæssigt. Dels fordi der sker koncentrationer i den globale fødevareindustri, hvor store fødevarekoncerner har en afgørende interesse i, at der ikke fuskes med deres varer. De har i dyre domme opbygget deres globale markedspositioner og gjort dem til internationale brands.

Hvis der kan sættes spørgsmålstegn ved kvaliteten eller ægtheden, kan der tabes store beløb. Jo større fødevarekoncernerne bliver, desto flere kilder sourcer de samtidig deres råvarer fra. Det gør det endnu vigtigere at måle kvaliteten og følge op på den.

Produktudvikling skal styres

Det lyder så let, at en virksomhed skal udvikle sig via innovation og en strøm af nye produkter.

Men ingeniører af den type, som de har mange af hos Foss, har det med at løbe ud ad en spændende teknologisk tangent, hvis ikke udviklingen styres stramt og målrettes kundernes behov.

Chief operating officer, Kim Vejlby Hansen, er ansvarlig for innovationen hos Foss. Han erkender risikoen for fejlskud, men har sat procedurer op, der skal sikre, at nye produkter udvikles i tæt samarbejde med kunden. Ikke sådan at kunden bestemmer, men sådan, at det behov, Foss oplever hos kunderne, bliver adresseret.

I de senere år er produktudviklingen især gået på at få måleopgaverne ud af laboratorierne og integreret direkte i produktionen, så man kan gribe hurtigt ind, hvis kvaliteten svigter.

Med kolber og prøver tog det førhen en hel arbejdsdag for en laborant at kontrollere indholdet af for eksempel rødvin. I dag kan denne kontrol udføres på 30 sekunder med et apparat udviklet hos Foss.

I andre måleapparatvirksomheder er man gået så langt, at man ikke bare sælger apparater, men sælger måling som en service.

»Fødevareindustrien er endnu ikke moden til at outsource målinger til tredjepart. Men vi er opmærksomme på, at der foregår en udvikling i den retning i andre brancher, og at det også kan ske i fødebranchen en dag,« siger administrerende direktør Torben Ladegaard.

Foss har dog allerede en betydelig omsætning på servicekontrakter, så det er ikke apparatsalg det hele.

En typisk ordre på en målingsløsning til fødevareindustrien har en værdi af mellem 0,5 og 1,5 millioner kroner. Der er tale om salgsprocesser, der kan strække sig over halve år. Helt afgørende for at få omsætningen hjem er det derfor, at Foss har kompetente fødevarespecialister i salgsstyrken.

Kigger på opkøb

Det sidste er lidt af en væksthæmmer. At rekruttere de rigtige med detaljeret kendskab til fødevareindustriens produktionsprocesser og målingsbehov er en opgave, der tager tid.

Alligevel skal omsætningen hos Foss især drives frem af organisk vækst. Opkøb kan dog også komme på tale – især, hvis det er selskaber med teknologier, som Foss er interesserede i. Det sidste større opkøb blev foretaget i Sverige i slutningen af 1990erne. Siden er den danske underleverandør Ipsen Photonics i Farum købt op. Men mere kan være på vej.

»Vi har faktisk et team, hvis eneste opgave er at kigge på opkøbsmuligheder. Vi har ikke foretaget store opkøb endnu, men det kan komme,« siger Torben Ladegaard.

Han nævner vandkvalitet som et område, Foss kunne være interesseret i at gå ind på. I dag betjener måleapparater fra Foss især fødevareindustrien og primærlandbruget.

Foss har produktion i Hillerød, i Höganäs i Sverige og i Suzhou i Kina. De mere avancerede måleapparater fremstilles herhjemme, resten i Kina og Sverige. Produktionen i Höganäs nord for Helsingborg, som Foss overtog, da virksomheden købte svenske Perstorp tilbage i slutningen af 1990erne, bliver nu nedlagt og koncentreret i Hillerød og Suzhou.

I Hillerød har Foss bygget nyt hovedkontor ud til Hillerød-motorvejen. Det blev taget i brug i 2013 og har plads til omkring 350 ansatte.

Foss har mere end 100 konkurrenter, men de er typisk konkurrenter på delområder.

Der er ikke en stor global virksomhed, der har specialiseret sig i måleapparatur til fødevareindustrien. Som virksomhed virker Foss i en niche, hvor man satser på at erobre markedsandele.

Den niche forventer Foss at kunne bevare. Men også derfor er opkøb en mulighed. Alt kan ikke klares ved organisk vækst.