Heinekens vækst og volumen skuffer en smule

Det hollandske bryggeri Heineken, der konkurrerer med blandt andet Carlsberg, leverede lidt bedre end ventet på driften sidste år, hvor den organiske salgsvækst og udviklingen i ølvolumenerne til gengæld ikke kunne følge med markedets forventninger.

Foto: PHILIPPE HUGUEN. Arkivfoto. Foto: Philippe Huguen
Læs mere
Fold sammen

Heineken leverede således en organisk salgsvækst på 5 pct., mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News havde regnet med en fremgang på 5,7 pct.

Ølvolumenerne steg ned 3 pct. på organisk basis i hele 2017, mens forventningen her lød på 3,1 pct.

Til gengæld havde Heineken held med at presse flere indtjeningskroner ud af det solgte øl. Det justerede driftsoverskud for hele sidste år blev nemlig 3,76 mia. euro mod analytikernes forventning om 3,65 mia. euro.

Heineken kunne desuden glæde sig over, at den samlede vækst var fordelt over alle bryggeriets regioner, hvor Afrika, Mellemøsten og Østeuropa stod for den største fremgang.

Her var den organiske vækst sidste år 13,5 pct., så omsætningen steg til 3203 mio. euro. I Asien og Stillehavsområdet voksede omsætningen organisk med 6,2 pct. til 2894 mio. euro, mens fremgangen i Americas var 6,0 pct. til 5203 mio. euro.

I Europa steg salget organisk med 1,4 pct. til 10.112 mio. euro.

»Vi leverede stærke resultater i 2017, hvor alle regioner bidrog til organisk vækst i volumen, omsætning og driftsresultatet,« siger Jean-Francois van Boxmeer, der er administrerende direktør hos Heineken, i regnskabet.

Det hollandske bryggeri venter desuden, at markedsmiljøet fortsat vil være påvirket af volatilitet og usikkerhed fremover, men selskabet sigter efter at fortsætte toplinjevæksten og forbedringen af indtjeningsmarginerne, skriver det hollandske bryggeri i sit regnskab

For 2018 isoleret set venter Heineken yderligere vækst i både omsætningen og indtjeningen. Marginen ventes at blive løftet med 25 basispoint, fremgår det af regnskabet.