Heinekens salg går lidt tilbage

Heineken kom ud af første halvår med et resultat, der er bedre end ventet på toplinjen og dårligere end ventet på bundlinjen.

Foto: MATTHEW LEE.
Læs mere
Fold sammen

Omsætningen i første halvår endte på 10.375 mio. euro efter en organisk vækst på minus 1 pct. i forhold til samme periode i 2012. Analytikerne havde ifølge en prognose fra Bloomberg News ventet et salg på 9,5 mia. euro.

På bundlinjen endte nettoresultatet på 679 mio. euro svarende til et fald på 1 pct. fra samme periode i 2012. Der var ventet et nettooverskud på 709 mio. euro ifølge Bloomberg News.

Set på de forskellige markeder klarede Asien sig væsentligt bedre end i 2012. Omsætningen endte på 979 mio. euro i første halvdel af 2013, mod 113 euro i samme periode sidste år, dog stærkt påvirket af købet af Asia Pacific Breweries.

I Central- og Østeuropa faldt omsætningen til 1527 mio. euro fra 1587 mio. euro i 2012. Omsætningen i Vesteuropa faldt også markant, til 3595 mio. euro fra 3814 mio. euro i 2012.

Heineken har nydt godt af det gode vejr i Vesteuropa, men venter svag efterspørgsel resten af året.

- I resten af året forventes den økonomiske usikkerhed og svage forbrugertillid at fortsætte på mange nøglemarkeder. Derfor, selvom Heineken har nydt godt af bedre vejrforhold i Vesteuropa i juli, og forventer større volumen på nogle udviklingsmarkeder, forventer vi ikke en større ændring i de underliggende handelsforhold på størstedelen af markederne, skriver selskabet i regnskabet om resten af 2013.

Selskabet skriver, at integrationen af Asia Pacific Breweries har været succesfuld. Volumen af salget er steget med 10 pct., og driftsresultatet er steget 20 pct., står der i regnskabet.