Heineken vokser med flere solgte øl i Asien og Nordamerika

Der er blevet solgt flere Heineken-øl i Asien og Nord- og Sydamerika i sensommeren og starten af efteråret, hvilket er den primære årsag til fremgang hos det hollandske bryggeri i tredje kvartal.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN HIRD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bryggerikæmpen, der er storkonkurrent til Carlsberg, kunne således mønstre en salgsvækst på 2 pct. i juli, august og september. Det viser salgstal, som er offentliggjort onsdag morgen.

Salget er dermed bedre end ventet, da aktieanalytikere adspurgt af Bloomberg havde regnet med en vækst på 1,4 pct.

I Europa var væksten på 0,6 pct. i tredje kvartal, hvilket er drevet af gode takter i Spanien, Holland, Frankrig og Italien, mens der var tilbagegang i Storbritannien, Rumænien og Østrig.

På det asiatiske kontinent var væksten derimod på hele 15,1 pct., hvilket var drevet af stor fremgang i Vietnam og Cambodja.

Det er dog ikke fremgang over hele linjen. I regionen Afrika, Mellemøsten og Østeuropa, der blandt andet tæller det russiske marked, hvor Carlsberg har haft store kvaler de seneste år, faldt salget på organisk vis med 3,6 pct. i tredje kvartal.

»Der var en svag volumentrend i Rusland, Egypten og Congo,« skriver Heineken.

I regionen Americas, som tæller Nord- og Sydamerika, var væksten på 3 pct. som følge af fremgang i Mexico og Caribien, hvilket dog ikke er så interessant set med Carlsberg-briller, da bryggeriet ikke er på disse markeder.

Carlsberg kommer med salgstal for tredje kvartal 9. november. Bryggeriet er gået over til kun at offentliggøre regnskaber to gange årligt.