Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det skriver finanshuset Morgan Stanley med baggrund i data fra Nielsen.
Heineken øgede sin markedsandel i Storbritannien, da omsætningen steg med 5,3 pct. i de fire uger, der sluttede 30. januar. Markedet voksedes 0,2 pct., mens Heinekens mængder i perioden steg med 11,6 pct.
I Frankrig, der også er et vigtigt marked, steg Heinekens markedsandel en smule, idet omsætningen steg 8,4 pct. på årsbasis mod en markedsvækst på 7,6 pct. i mængder. Omsætningen steg 8,7 pct. mod en markedsvækst på 8,7 pct.
For Carlsbergs vedkommende var der et fald i volumen på 25,9 pct. i de første fire uger af januar på årsbasis. Det skyldes alt overvejende, at den danske bryggers øl ikke længere er at finde på hylderne i supermarkedskæden Tesco. Ifølge Morgan Stanley faldt Carlsbergs omsætning i Storbritannien med 17,5 pct. i januar på årsbasis.
I Frankrig taber Carlsberg - som i Storbritannien - markedsandel. De solgte mængder steg 5,4 pct. i et marked, der så en stigning på 7,6 pct. Omsætningen steg 2,6 pct., hvilket skal sammenholdes med markedets vækst på 8,6 pct.