Heineken stjæler tv-reklamer

Med en ”tyvagtig” kampagne - og en samlet reklame-indsats til 150 mio. kroner over fem år - sætter Heineken nu stort ind på at erobre cider-markedet i Irland. En af konkurrenterne bliver Carlsbergs Somersby.

Foto: STEPHEN HIRD.
Læs mere
Fold sammen

Heineken står bag et af verdens førende cider-brands, Strongbow, og er således ikke ligefrem ukendt på det globale cider-marked - alligevel har bryggerigiganten nu opfundet et nyt cider-brand. Til det irske marked.

Og noget tyder på, at Heineken mener det alvorligt: Bryggeriet kaster 150 mio. kroner i lanceringen over de kommende fem år.

Det nye cider-brand hedder Orchard Thieves (Frugthave-Tyve) og lanceres netop nu med en lidt speciel kampagne, udviklet af reklamebureauet Rothco i Dublin. Det skriver Markedsføring.dk.

Sloganet lyder ”#Be Bold”, logoet forestiller en ræv - og helt i tråd med navnet nøjedes Orchard Thieves op til introduktionen ikke med at gøre opmærksom på sig selv med egne tv-reklamer, men listede ræven ind i andres tv-spots...

Samarbejdede med ”ofrene”

Fx måtte teleselskabet Meteor finde sig i at få en tv-reklame afbrudt, og det samme måtte taxi-app’en Hailo.

Paul Hughes, partner og strategis direktør i Rothco, siger:

- Det var ikke en let proces at få de andre brands til at gå med til ”afbrydelserne”. Ikke kun fordi vi jo rent faktisk brød ind i deres reklamespots, men også fordi det handler om alkohol. Det var vigtigt, at de brands, vi samarbejdede med, var på linje med os rent værdimæssigt, men vi var også meget bevidste om alderssegmenter og målgrupper.

Siden er brandet dog også kommet med sin egen tv-reklame, ligesom der er etableret et kampagnesite, hvor det er muligt at ”stjæle” pints https://orchardthievescider.ie.

Inspiration?

Også danske Carlsberg befinder sig med Somersby-brandet i dag på cider-markedet i Irland.

Det er dog et ret nyt marked for Somersby, så markedsandelen er ikke noget at skrive bøger om endnu - men til gengæld har Somersbys kampagnestil måske inspireret Heineken?

Fx optræder Heineken-navnet slet ikke i Orchard Thieves-kampagnen - præcis som Carlsberg-navnet heller ikke var en del af kampagnen, da Somersby kom på markedet. Det skriver Markedsføring.dk.

Heinekens cider sælges med humor og ”tyverier”, hvor Carlsberg bygger på humor og ”løgnehistorier” - og for kendere vækker det udvidede slogan for Orchard Thieves også Somersby-minder. Det lyder sådan her: ”The Thieved Apple Tates Best - at least that’s what we think”

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!