Heineken har førertrøjen foran Carlsberg

Det viser de regnskaber, som begge har offentliggjort onsdag morgen, og som begge viser omsætningsvækst.

Heinekens opkøb af Asia Pacific Breweries har styrket bryggeriet i regionen. Fold sammen
Læs mere
Foto: TIM CHONG

Den hollandske bryggerigigant Heineken bevarer ifølge onsdagens regnskaber førertrøjen over Carlsberg i de forskellige regioner.

På de overordnede linjer kunne Heineken berette om et regnskab, der ramte begge sider af forventningerne.

Omsætningen i første halvår endte på 77,4 mia. kr. efter en vækst fra 75,1 mia. kr i samme periode i 2012. Analytikerne havde ifølge en prognose fra Bloomberg News ventet et salg på godt 70,8 mia. kr.

På bundlinjen endte nettoresultatet på 5063,9 mio. kr svarende til et fald på 1 pct. fra samme periode i 2012. Der var ventet et nettooverskud på 5287,6 mio. kr. ifølge Bloomberg News.

Carlsberg lagde sig tæt op ad analytikernes forventninger. Resultaterne blev opnået på baggrund af en omsætning, der for halvåret blev 32.918 mio. kr. mod 32.111 mio. kr. i samme periode i 2012.

Carlsberg nåede i første halvår et aktionærresultat - overskud efter skat og minoriteter - på 2377 mio. kr. mod et overskud på 3575 mio. kr. i samme periode sidste år. Første halvdel af sidste år var positivt påvirket af særlige poster på 1445 mio. kr., primært fra salget af Valby-grundene.

Ser man på de forskellige markeder, er der uens tendenser.

Carlsbergs omsætning i Vesteuropa nåede 18.531 mio. kr. i første halvår mod 18.191 i samme periode i 2012, svarende til en stigning på 1,8 pct. Til sammenligning faldt Heinekens omsætning til 26.811 mio. kr fra 28.444,4 mio. i 2012.

Carlsberg noterer, at sammenligningen med 2012 er svær på grund af EM i fodbold i 2012, hvor Carlsberg var blandt de største sponsorer.

I Østeuropa faldt Carlsbergs omsætning til gengæld en smule, til 9147 mio. kr. fra 9217 mio. kr. året før. Især en af Carlsbergs store satsninger, Rusland, var ramt.

»I 1. halvår 2013 faldt det russiske ølmarked ca. 7 pct., primært som følge af lukning af salgssteder, lavere økonomisk vækst og svagere generel forbrugertillid samt det vanskelige sammenligningsgrundlag, idet 1. halvår 2012 i høj grad var positivt påvirket af makroøkonomiske tiltag forud for valget,« skriver Carlsberg.

Heineken, der kun offentliggør tal for Øst- og Centraleuropa samlet, melder her om en tilbagegang til 11.388,2 fra 11.835,7 mio. kr.

I Asien har Heineken købt Asia Pacific Breweries, hvilket har hjulpet gevaldigt på omsætningen, der steg til 7301 fra 842 mio. kr. i første halvår. Heineken skriver i regnskabet, at integrationen af APB har været succesfuld, og at omsætningen er steget 10 pct.

Hos Carlsberg er fremgangen dog også markant. Her steg omsætningen til 5163 fra 4640 mio. kr. i samme periode.