Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Udviklingen på det franske marked er et klart udtryk for konsekvenserne af Carlsbergs nye strategi, som er gået fra aggressiv opmærksomhed på at øge sit salg til et fokus på indtjeningen.
Det skriver Børsen.
»Hvor vi tidligere var kendt som kongen af mainstream, så går vi nu efter den dyre ende af markedet. Det betyder, at det er ok, hvis vores markedsandele går lidt ned, hvis det samtidig betyder, at vi får bedre indtjening«, siger Carlsbergs landechef i Frankrig, Marc Vermeulen, til Børsen.
Investeringsbanken Morgan Stanley fremhæver dog, at det indtil videre ikke tyder på, at Carlsberg har været i stand til at kunne bibeholde den samme indtjening, da den også skrumper i takt med volumen.
Heinekens ølsalg i Frankrig er på årsbasis steget med 3,2 pct. i de tre måneder frem til medio maj, mens Carlsbergs ølsalg er faldet med 4,3 pct i samme periode.