Heineken giver Carlsberg baghjul i Frankrig

Ærkerivalen Heineken står Carlsberg som det foretrukne ølmærke på det yderst vigtige franske marked, som udgør 10 pct. af Carlsbergs profit.

Arkivfoto: Heineken-kapsler. Fold sammen
Læs mere
Foto: KOEN VAN WEEL

Udviklingen på det franske marked er et klart udtryk for konsekvenserne af Carlsbergs nye strategi, som er gået fra aggressiv opmærksomhed på at øge sit salg til et fokus på indtjeningen.

Det skriver Børsen.

»Hvor vi tidligere var kendt som kongen af mainstream, så går vi nu efter den dyre ende af markedet. Det betyder, at det er ok, hvis vores markedsandele går lidt ned, hvis det samtidig betyder, at vi får bedre indtjening«, siger Carlsbergs landechef i Frankrig, Marc Vermeulen, til Børsen.

Investeringsbanken Morgan Stanley fremhæver dog, at det indtil videre ikke tyder på, at Carlsberg har været i stand til at kunne bibeholde den samme indtjening, da den også skrumper i takt med volumen.

Heinekens ølsalg i Frankrig er på årsbasis steget med 3,2 pct. i de tre måneder frem til medio maj, mens Carlsbergs ølsalg er faldet med 4,3 pct i samme periode.