Heineken dæmper salgsforventningerne

Den hollandske bryggerikoncern Heineken nedjusterer forventningerne til helåret til et fald i nettooverskuddet "i den lave encifrede procent-størrelse" mod tidligere en forventning om "stort set på niveau med sidste år".

Den hollandske bryggerikoncern Heineken nedjusterer forventningerne til helåret. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN HIRD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det fremgår af bryggeriets trading update for tredje kvartal.

På de markeder hvor hollænderne konkurrerer med Carlsberg var der omsætningsmæssig tilbagegang. Omsætningen faldt i region Central og Østeuropa med 9 pct. samlet og 4 pct. organisk. I Vesteuropa var der tale om et samlet fald på 1 pct., men en organisk vækst på 1 pct.

Heineken fremhæver primært svaghed på de central- og østeuropæiske markeder.

Om det for Carlsberg vigtige russiske marked, skriver Heineken, at markedet var negativt påvirket af tidligere regulatoriske ændringer, destocking og dårligt vejrlig, hvilket gav en tocifret procentvis fald i de solgte mængder.


I Vesteuropa voksede de solgte mængder i lande som Holland, Frankrig, hvor Carlsberg har voldsomme vækstproblemer, og Spanien. I lande som Italien, Schweiz og Belgien faldt.

I Asia Pacific-regionen steg omsætning markant, men det skyldes primært overtagelsen det tidligere samejede Asia Pacific Breweries. Organisk var væksten uændret. Organisk voksede den solgte ølmængde med 2 pct. i regionen med solid vækst i blandt andet Kina og Vietnam.

/ritzau/FINANS