Heineken advarer om lavere vækst i andet halvår

Carlsberg-konkurrenten Heineken kom pænt ud af årets første seks måneder, men de økonomiske udsigter får topchefen til at forvente lavere vækstrater i det resterende år.

Foto: PATRICK HERTZOG
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carlsbergs store konkurrent Heineken kom bedre ud af første halvår end ventet. Den hollandske bryggerikoncern realiserede i perioden et driftsresultat på 1,454 mia. euro, hvilket var 9,6 pct. bedre end i samme periode året før. Ifølge Bloomberg News var der blot ventet et resultat på 1,32 mia. euro.

- Med omsætnings- og resultatvækst i næsten alle regioner er dette en rigtig god halvårsudvikling, siger bestyrelsesformand og administrerende direktør Jean-Francois van Boxmeer fra Heineken i regnskabet.

Heineken-gruppens omsætning faldt 1,4 pct. til 10.196 mio. kr., men bliver der målt organisk var der tale om en vækst på 4,6 pct., fordelt mellem en 3,1 pct. stigning i gruppens totale volumen og en 1,5 pct. stigning i gruppens omsætning per hektoliter. I andet kvartal steg omsætningen organisk med 5,5 pct.

Nettoresultatet steg 14 pct. til 772 mio. euro, men organisk var der tale om en endnu større fremgang på 19 pct. Heinekens topchef advarer dog om, at væksten i andet halvår vil blive lavere end i første halvår.

- De økonomiske udsigter forbliver blandede og vi venter en vis moderation i toplinje- og indtjeningsvæksten i anden halvdel af året. Vi har tillid til, at vores stærke brand-portefølje, geografiske bredde og fokus på omkostningskontrol vil resultere i en sund vækst i top og bundlinje i 2014 og fremefter, siger Jean- Francois van Boxmeer.

Heineken venter specifikt en positiv volumenudvikling hen over den resterende del af året, med en underliggende vækstrate lidt under den realiserede i første halvår.

- Den volumenvækst vil blive anført af udviklede markeder i Afrika, Mellemøsten, Asien-Stillehavs-regionen og Amerika-regionen, skriver Heineken.

Bryggeriet har et mål om at opnå en forbedring en marginforbedring på driften på 40 basispoint om året på mellemlang sigt, men for 2014 venter selskabet en marginaekspansion, der er større end det.