Heimburger vil sælge rav i Kina

Den tidligere reklamemand og politiker Jens Heimburger har med et af sine firmaer i Dansk Generationsskifte store planer om et rav-eventyr i Kina.

Den tidligere konservative toppoliker og reklamemand Jens Heimburger, der i dag fra slottet Flintholm på Fyn driver selskabet Dansk Generationsskifte. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johnny Anthon Wichmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Egentlig ville han helst være fri. For efter at have været en af de markante personer i det danske mediebillede frem til årtusindskiftet nyder han i dag fra sin tilbagetrukne rolle den stilhed, mange sikkert ikke forbinder ham med.

Som fremtrædende iværksætter, tidligere reklamemand og politiker kan den 46-årige Jens Heimburger dog godt se, at han stadig har en god historie at fortælle. Ikke mindst fordi han med sit firma, Dansk Generationsskifte A/S, er eksponent for, hvad der sker med Danmarks mange små og mellemstore virksomheder i kølvandet på finanskrisen.

På den ene side har han med sin portefølje af virksomheder været hårdt ramt af krisen, fordi firmaerne har mistet omsætning og overskud og ikke har været til at sælge videre.

På den anden side er han lige nu med sit ene firma, ravsmykke-butikskæden House of Amber, i gang med at erobre det Kina, som er et af de nye markeder, mange danske firmaer tørster ef    ter at komme ind på.

Allerede i 2007 havde Jens Heimburger fået øje på kinesernes appetit på rav, når han så de kinesiske turisters indkøb i de tre københavnske butikker. Det førte til købet af familievirksomheden, hvorefter planen var at etablere butikker i Norge, Sverige og Finland.

100 butikker i Kina inden 2015

Men med starten på finanskrisen i 2008 blev den plan sat på stand by, og øjnene blev i stedet kastet på Kina. Med succes. For i kølvandet på finanskrisen gav House of Ambers 16 butikker og 60 ansatte allerede sidste år et overskud på over to millioner kroner, og planen er at få etableret omkring 100 butikker over alt i Kina inden udgangen af 2015. Allerede i år forventer Jens Heimburger således at tredoble overskuddet med god hjælp fra den arbejdende bestyrelsesformand, Henrik Busch, som er tidligere direktør for Magasin og butikkerne i Københavns Lufthavn:

»Der er en enorm appetit i Kina på vestlige brands, og med dyre smykker kan man vise, at man er en succes,« fortæller Jens Heimburger.

Altså måske en succes på vej fra den erfarne iværksætter, der har gjort det til sin levevej at igangsætte, opkøbe og sælge virksomheder. Succeserne og salget af sit eget reklamebureau samt it-konsulentfirmaet Ahead er gamle nyheder, der dog også førte Jens Heimburger til tops som koncerndirektør hos den franske it-gigant Valtech. Men længslen efter at være herre i eget hus førte i 2005 til satsningen på Dansk Generationsskifte:

»Mine forældre er selvstændige, og jeg er selv så meget selvstændig, at det at være koncerndirektør ikke var det samme. Samtidig synes jeg, der var et hul i markedet for generationsskifter. Jeg har også tidligere arbejdet i segmentet for små og store virksomheder, så jeg kendte mange af problemstillingerne,« forklarer han.

Idéen bag firmaet er således lige så simpel, som den er svær at udføre i praksis. Ejeren af en virksomhed skal sælge sit arvesølv til Dansk Generationsskifte A/S, der i løbet af få år skal trimme firmaet med videresalg for øje. En typisk exit vil ske i løbet af fire-fem år:

»Men at tro, at man kan stjæle gode virksomheder billigt og sælge videre, sker ikke. Der er især to risikofaktorer, når vi overtager en virksomhed. For det første kender man ikke firmaet til bunds, selv om man inden købet undersøger alt grundigt. For det andet skal vi også typisk finde en ny direktør, og her er også en risiko for at vælge forkert,« siger han.

Oven i disse faktorer kom så finanskrisen, der har været hård ved porteføljen hos Dansk Generationsskifte, som blandt andet tæller de tre virksomheder med relation til den hårdt ramte byggebranche: Scanvogn, Damixa og Byggros.

»Nu er virksomhederne trimmede, men til gengæld er der ikke mere at skære i, så en ny afmatning kan blive svær at absorbere. Ingen tvivl om, at finanskrisen har skabt en opbremsning og udskudt flere exits samt mange generationsskifter, så der er brug for både kapital og management.«