Hedder din Coke snart Peter?

En Coca-Cola-kampagne, der kørte i Australien i fjor, udskiftede det ikoniske logo på flasker og dåser med landets mest populære personnavne. Selv kalder Coca-Colas topledelse aktiviteten en af de mest effektive nogensinde - og nu er noget tilsvarende på vej i Danmark.

Foto: JUSTIN SULLIVAN

En australsk kampagne fra Coca-Cola, som gik ud på at putte folks navne på dåser og flasker i stedet for det velkendte logo, er blevet lidt af en kæledægge-kampagne hos læskedrik-giganten.

Det skriver markedsføring.dk.

Kampagnen, som havde navnet ”Share a Coke”, startede op i Australien i efteråret 2011 og kørte henover sommeren sidste år, og den skabte nogle resultater, der blev lagt mærke til hos topledelsen hos Coca-Cola.

Jonathan Mildenhall, som er global head of content and advertising hos Coca-Cola, kaldte ifølge det australske nyhedsmedie Financial Review i marts kampagnen ”the global benchmark for Coke on innovation in the past year.”

Og det er der ikke noget at sige til, for ifølge en case-analyse fra ligeledes australske Marketing Mag, leverede kampagnen bemærkelsesværdige resultater.

Blandt andet kunne man konstatere en volumenvækst på fire procent, en vækst i forbruget hos målgruppen (young adults) på syv procent på bare tre måneder - og en vækst i trafikken på Coke Australias Facebook-site med 870 procent. Dertil PR til en anslået annonceværdi på omkring tre millioner kroner.

Kampagnen er i tilgift en af Coca-Cola-koncernens mest prisvindende nogensinde: Reklamebureauet Ogilvy & Mather i Sydney, der havde kreeret den sammen med blandt andre Naked Communications og Wunderman, kunne således rejse hjem fra VM i reklame i Cannes sidste år efter at have vekslet 11 shortliste-placeringer til syv løver: en af guld, en af sølv og fem af bronze - i fire forskellige kategorier.

Coca-Cola agter ifølge Jonathan Mildenhall at udbrede kampagnen til yderligere 20 lande i år - lige nu er den på vej til at rulle i Storbritannien - og hos Coca-Cola i Danmark bekræfter man, at der er noget tilsvarende på vej i Danmark.

Så måske varer det ikke så længe, før din Coca-Cola hedder Peter…men indtil da kan du se en casefilm om den australske kampagne her.