Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Jeg hader kunder!«
Sådan råbte Bruce Dickinson, forsangeren i det legendariske britiske heavy metal-band Iron Maiden, ifølge tyske Handelsblatt ud til forsamlingen, da han i denne uge holdt foredrag for 200 tyske iværksættere og reklamefolk ved et arrangement hos telekommunikationsfirmaet Sipgate i Düsseldorf.
Den 58-årige Dickinson, der med en enkelt afbrydelse, har været forsanger i Iron Maiden siden begyndelsen af 1980'erne. Udover en opera-agtige heavy metal stemme i tenorlejet, har han gjort sig bemærket ved at være uddannet pilot til at flyve jumbojets fra Boeing og ved i 2012 at etablere sit eget selskab, Cardiff Aviation, i sin hjemstavn Wales. Inden da arbejdede han som pilot og marketingchef hos et britisk charterselskab, som nu er gået konkurs.
Selvom Bruce Dickinson hader kunder, har hans virksomhed haft ganske god succes. Virksomheden tilbyde vedligehold og klargøring af fly for andre flyselskaber, er leveringsdygtige i piloter og andet flypersonale til flyselskaber og kan også tilbyde træning af piloter til bestemte Boeing-flytyper i virksomhedens egne flysimulatorer.
I stedet for kunder, foretrækker Bruce Dickinson fans, både dem, der følger Iron Maiden og dem, der entrerer med Cardiff Aviation. Fans er loyale, kunder er illoyale og forlader bare butikken, forklarede ifølge Handelsblatt Bruce Dickinson de tyske forretningsfolk. Dickinson slog derfor til lyd for, at man som forretningsmand forsøger at gøre kunderne til fans og husker at bevare sin status som stjerne, fuldstændig som han forsøger at gøre som forsagen i Iron Maiden.
I 2008 og igen i år har piloten Bruce Dickinson derfor sat sig ved roret i »Ed Force One«, en Boeing 747, som er opkaldt efter Iron Maidens zombie maskot Eddie.
Idéen til selv at flyve opstod i 2008, fordi Iron Maidens manager mente, det var for dyrt at tage på turné til fans i Kina, Indien og Australien. Bruce Dickinson løste problemet ved at chartre en jumbojet via sin daværende arbejdsplads, ombygge og male den, så den kunne fungere som luftbåren tourbus.
»Vi vidste, at hvis vi ikke rejste til vores fans, ville de bliver til illoyale kunder,« sagde Bruce Dickinson ifølge Handelsblatt.
Første halvdel af 2016 har Bruce Dickinson fløjet Ed Force One rundt på Iron Maidens verdensturné, The Book of Soul, mens han i andet halvår har helliget sig sin forretning hjemme i Cardiff.
Her går det også meget godt for Dickingson, der blandt andet er på vej med et nyt flyselskab på Malta, og tidligere på året leverede den første Boeing 737 til det ny etablerede Air Djibouti.
Det var naturligvis chefen selv, Bruce Dickinson, der fløj flyet fra Cardiff via Malta til Afrikas Horn. Her blev han mødt af Djiboutis præsident Ismaïl Omar Guelleh og bestyrelsesformand Aboubaker Omar Hadi. Om de er fans af Bruce Dickinson og hans flyselskab eller Iron Maiden melder historien intet om.