Havvind-boss hos Siemens: Muligt projekt kan skabe katalysatoreffekt i USA

Et mindre projekt i USA kan være med til at sætte skubbe i Siemens? offshoredivision på det amerikanske marked næste år.

Foto: Henning Bagger

Det fortæller direktør for Siemens Wind Powers offshoredel Michael Hannibal.

- Jeg tror på, at der kan komme et projekt til Siemens derovre i 2017, hvis tingene udvikler sig gunstigt, men det er ikke sikkert endnu, siger han under en vindmøllekonference i Manchester til Ritzau Finans.

Kapacitetsmæssigt er der tale om et mindre projekt, der dog alligevel vil kunne gøre en stor forskel for den tyske virksomheds synlighed på markedet for havvind i USA.

- Det er et lille projekt, som vi har arbejdet på i mange år, men hvis det lykkes for os at vise, at det kan lade sig gøre simpelt, hurtigt og effektivt, så kan det få en katalysatoreffekt på de øvrige projekter, som vi forsøger at vinde. Det vil kunne sætte gang i noget mere, uddyber direktøren.

GANG I USA INDEN 2020

I en årrække har Siemens arbejdet med forskellige projektudviklere i USA, og vindmølleproducenten nåede langt med et havvindmølleprojekt, der fejlede lige inden målstregen.

- Vi arbejder videre med det nye marked, og vi er sikre på, at havvind også bliver en del af energimikset USA, siger Michael Hannibal, der forventer, at det amerikanske marked for offshorevind for alvor kommer i gang allerede inden 2020.

- Vi ser eksempelvis, at staterne på østkysten begynder at få øje på, at omkostningerne faktisk er kommet derned, hvor de begynder at flade ud. Dermed anser de måske tidspunktet for at være rigtigt. Det vil drive det nordøstamerikanske marked, siger han og uddyber:

- Vi forventer et marked, der starter ud med 0,5 gigawatt, når vi kommer til 2020, og at det så vil vokse til et årligt gigawattmarked i perioden 2020 til 2030, siger direktøren.

Hvor stor en rolle Siemens konkret kommer til at spille i væksten på det amerikanske marked er endnu svært at sige, understreger direktøren, der på nuværende tidspunkt ikke vil komme med konkrete tal for, hvor mange og hvor store projekter han forventer, at den tyske vindmøllevirksomhed får en andel i.

- Konkurrencen er generelt benhård. Det amerikanske marked er præget af en intens konkurrence, hvor MHI Vestas, GE, Siemens og flere vil forsøge sig, siger Michael Hannibal, der har en plan for, hvordan Siemens vil adskille sig fra konkurrenterne.

- Vi skal spille på teknologien og på at sælge kundesammensatte løsninger. Siemens har de tekniske komponenter omkring møllen, men også grid-forbindelser, og det kan vi levere sammen, hvis ønsket. Så vi leverer ikke blot en mølle, men et elektrisk system. Samtidig har vi stor erfaring med de løsninger, siger han.