Havarichef gav forkerte oplysninger i CV

Ved »en hukommelsesfejl« kom Havarikommissionens chef Martin Puggaard i et CV til at oplyse, at han var flymekaniker hos SAS i seks år. Reelt har han kun været ansat i tre år som lærling og var studerende i de år, hvor han angav at have arbejdet som flymekaniker.

Foto: Asger Ladefoged. Martin Puggaard, chef for Havarikommissionen, har de seneste uger været udsat for hård kritik.
Læs mere
Fold sammen

I forbindelse med et kampvalg til en europæisk havari-organisation har chefen for den danske Havarikommission, Martin Puggaard, markant overdrevet sin erfaring som flymekaniker.

Det drejer sig om et valg til den europæiske organisation for havariundersøgere, ESASI, hvor Martin Puggaard stiller op til bestyrelsen. Kandidaterne til bestyrelsen præsenterer sig selv på ESASI’s hjemmeside, hvor organisationens medlemmer kan stemme direkte på dem i valget, der afgøres i morgen fredag.

På ESASI’s hjemmeside skrev Havarikommissionens chef, at han var flymekaniker (Aircraft Maintenance Technician) hos SAS fra 1993 til 1999, hvor han ifølge samme CV arbejdede med flytyperne DC-9, MD-80 og B767. Af samme CV fremgår det, at Martin Puggaard blev udlært som flymekaniker i september 1993.

Men reelt har Martin Puggard aldrig arbejdet som færdigudlært flymekaniker. Fra 1991 til januar 1994 var Martin Puggaard i lære som flymekaniker hos SAS, hvorefter han forlod det skandinaviske flyselskab, fremgår det af det CV, som Martin Puggaard har brugt, da han blev ansat som kontorchef i Havarikommissionen.

Af samme CV fremgår det, at Martin Puggaard efter læretiden startede på en uddannelse som diplomingeniør. Den uddannelse færdiggjorde han i 1998, hvorefter han i 1999 blev ansat i Havarikommissionen. Dermed var han reelt studerende i de år, hvor han har angivet at have arbejdet som flymekaniker.

Efter at Berlingske Business har henvendt sig til Martin Puggaard er de forkerte oplysninger blevet fjernet fra ESASIS' hjemmeside.

»Det beror på en hukommelsesfejl. Tak for at du gjorde opmærksom på diskrepansen. Jeg vil sørge for diskrepansen bliver rettet hos ESASI og dets medlemmer,« skriver Martin Puggaard i en mail til Berlingske.

I forhold til jobbet som øverste chef for Havarikommissionen, der skal undersøge havarier, ulykker og hændelser inden for luftfart og togdrift, er det bestemt ikke uvæsentligt, hvor længe man har arbejdet som flymekaniker.

De faglige krav til havariinspektører er høje. I stillingsopslaget som kontorchef og faglig leder af luffartsområdet, som Martin Puggaard blev i 2005, fremgår det, at kandidaten skal have en baggrund som trafikflyver i et større selskab, flyingeniør eller certificeret flymekaniker.

Samtidig har Martin Puggaard i et interview med Berlingske tidligere oplyst, at det kræver en vis brancheerfaring at arbejde som havariinspektør.

»Inspektørerne er typisk flymekanikere eller piloter med kommercielt certifikat og erfaring fra et flyselskab, som opererer internationalt. Havarikommissionen ser gerne, at man har 5-10 års erfaring i branchen, før man kommer til Havarikommissionen.  Havarikommissionen følger ICAO (FN’s sikkerhedsorganisation for lutfart - red.) anbefalinger vedrørende undersøgernes praktiske baggrund og erfaring,« forklarede han i interviewet.

Ved samme interview fremhævede han, at han mener, at han selv lever op til kravene.

Martin Puggaard har de seneste uger været udsat for hård kritik efter, at Berlingske Business har afsløret voldsomme interne problemer hos Havarikommissionen.

Berlingske Business har de seneste uger beskrevet, hvordan en rapport fra kommissionen om et toguheld i Vejle er blevet stærkt forsinket i kølvandet på skarp kritik fra DSB. Sagen har fået flere til at så tvivl om kommissionens uafhængighed. Samtidig har Berlingske Business afdækket, hvordan intern uenighed om omfanget af anbefalinger fra Havarikommissionen til fly- og togselskaber har været en medvirkende årsag til voldsomme interne problemer i Havarikommissionen. Ifølge medarbejdere fjernede chef Martin Puggaard sikkerheds-anbefalinger fra havarirapporter til skade for tog- og flysikkerheden.

Martin Puggaard har, siden han blev øverste chef for Havarikommissionen i 2011, afskediget fire erfarne havariinspektører for samarbejdsproblemer, uegnethed og illoyalitet. Tre af sagerne endte i retten, hvor to af de fyrede inspektører har fået rettens ord for, at deres fyringer var uberettigede. Alle tre sager er nu anket til landsretten.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skal nu i samråd om sagen.

Berlingske Business har forgæves forsøgt at få en kommentar til de forkerte CV-oplysninger fra ESASI.