Hasbro-topchef smider legetøjet ud af papæskerne og ind i biografen

Den øverste chef for legetøjskæmpen Hasbro, Brian Goldner, har på et fundament af Monopoly, My Little Pony og Magic Cards fået transformeret legetøjsgigantens til mere end actionfigurer og spillebrikker – produkterne er rykket ud af æskerne og ind i biografsale, spillekonsoller og forlystelsesparker.

Skal Brian Goldner pege på sit eget favoritlegetøj, er det en G.I. Joe-action­figur i rumdragt, der blev introduceret, dengang NASAs missioner var på deres højeste.

Måske var det derfor, hans oprindelige idé til en storfilm med afsæt i legetøj var med soldaten G.I. Joe i hovedrollen, da han i begyndelsen af årtusindet ringede rundt i Hollywood. Men de amerikanske tropper var netop sat ind i Irak, så krigsfilmen blev udskudt – til gengæld fik han idéen om en Transformers-film, og robotterne er på mange måder det bedste eksempel på den 54-årige Goldners forretningssans.

Brian Goldner har været direktør i legetøjskæmpen Hasbro siden 2008, og hans strategi er at få legetøjsfigurerne ud af papæskerne og videre ud på andre platforme. En Transformer-robot eller My Little Pony-hest kan også være hovedpersoner i film eller computerspil. Storytelling kalder han det selv.

Hasbro har siden 1980erne produceret Transformers-robotterne, men i begyndelsen af nullerne var brandværdien af plastiklegetøjet faldende. Det lavede Brian Goldners historiefortælling og en god portion eksplosioner om på. Brian Goldner kontaktede instruktører, produktionsselskaber og Steven Spielberg og fik dem med på idéen om en Transformers-film.

»Normalt kan det tage måneder at tale sig frem til et konkret projekt, men Brian havde både en mavefornemmelse og en klar vision for, hvad Transformers kunne blive. Og så var han villig til at springe ud i det, så vi gjorde det simpelthen bare,« har produceren bag Transformers, Lorenzo di Bonaventura, fortalt om forløbet.

Den hurtige beslutning skulle vise sig at blive en god forretning for Hasbro: Siden den første Transformers-spillefilm fik premiere i 2007, har serien indtjent 4,2 mia. dollar – næsten 27 mia. danske kroner. En anden del af nøglen til Brian Goldners og Hasbros succes er, at man har købt rettighederne til en del af Disneys populære brands. Elsa-prinsesser og lyssværd har været kæmpe salgssucceser og givet både bonus på bundlinjen og fornyet relevans til den 85-årige legetøjsproducent, der ellers har kæmpet med begge dele.

På trods af samarbejder og succesfilm har der alligevel været fejlskud fra Brian Goldner. I 2012 dannede det gode gamle spil »Sænke slagskibe« baggrund for en stort anlagt krigsfilm, Battleship. Selv om sangerinden Rihanna var på rollelisten, og budgettet var kæmpestort, kunne det hverken lokke folk i biografen eller imponere anmelderne. Goldner har siden erkendt, at det var en fiasko, men en lærerig en af slagsen.

Nok var timingen ikke til en G.I. Joe-film i første omgang, men Brian Goldner har i dag fået sin drengedrøm opfyldt: Actionfiguren har også været igennem storytelling-møllen og spillet hovedrollen i fire film, der tilsammen har indtjent 2,1 mia. kroner verden over. Indtil videre.