Hartmanns udgifter til nye fabrikker holder indtjeningen nede

Udgifter til at få nye fabrikker op i fulde omdrejninger har presset indtjeningen hos emballagekoncernen Brdr. Hartmann.

Foto: Bjørn Kähler.
Læs mere
Fold sammen

Selskabet, der især er kendt for at producere æggebakker, havde i første kvartal en omsætning på 572 mio. kr., hvilket er en fremgang fra 554 mio. kr. i samme periode sidste år.

Det dækker over en mindre tilbagegang i Europa og stigende salg på det amerikanske marked, som dog primært skyldes medvind på valutasiden.

Til gengæld faldt driftsoverskuddet før skat og renter til 61 mio. kr. i første kvartal fra 80 mio. kr. i de første tre måneder af 2016.

Selskabet har to nye fabrikker - i henholdsvis Argentina og Brasilien - under indkøring, og derudover skal en amerikansk fabrik efter planen i drift i andet kvartal, og det har givet forhøjede omkostninger og påvirket resultaterne negativt.

- Vi skabte fremdrift i vores kerneforretning og solgte mere emballage i årets første kvartal. Teknologisalget var lavere end i samme periode sidste år, og driftsresultatet faldt som forventet, da vi ikke udnyttede kapaciteten på de nye fabrikker endnu. Udsigterne til fremtiden er fortsat positive, siger administrerende direktør Ulrik Kolding Hartvig i en kommentar til regnskabet.

Brdr. Hartmann fastholder forventningerne til 2017 om en nettoomsætning i intervallet 2,2-2,3 mia. kr. og en overskudsgrad (EBIT-margin) på 11-12,5 pct. I første kvartal lød den post på 10,7 pct.

På aktiemarkedet falder aktien 1,1 pct. til 346 kr. Det værdisætter selskabet til 2,4 mia. kr.