Hartmann sætter gang i effektiviseringsprogram for at nå 2018-mål

Fremgang i emballagesalget og et højere teknologisalg prægede årets første kvartal hos emballageproducenten Brødrene Hartmann, der kom ud af perioden med en stigning i både omsætningen og indtjeningen.

Foto: Bjørn Kähler. Brdr. Harmann er storproducent af æggebakker
Læs mere
Fold sammen

I første kvartal omsatte virksomheden for 624 mio. kr. mod 572 mio. kr. i samme periode af 2017, og fremgangen kom, på trods af at valutakurser påvirkede omsætningen i år med 55 mio. kr. Det fremgår af regnskabet torsdag eftermiddag.

Samtidig steg driftsresultatet til 92 mio. kr. og resulterede i en overskudsgrad på 14,7 pct. Til sammenligning lød de to poster på henholdsvis 61 mio. kr. og 10,7 pct. i første kvartal sidste år, og forbedringen i år var særligt drevet af en positiv udvikling i USA og et større bidrag fra Hartmann Technology.

- Vi skabte fremdrift i emballagesalget og løftede indtjeningen i kerneforretningen i første kvartal. Den positive udvikling blev skabt, selv om væksten som ventet var afdæmpet i kvartalet, der også var præget af den langsommere afsætning af vores udvidede kapacitet i Nordamerika.

- Den underliggende udvikling i vores forretning var god, og vi skærper effektiviteten yderligere med det nye forbedringsprogram, så vi kan nå vores mål for året, siger Torben Rosenkrantz-Theil, der er administrerende direktør, i en kommentar til regnskabet.

I første kvartal lancerede Hartmann også programmet "Perform 2018", som har til formål at sikre, at omkostningerne reduceres, og at salget vokser.

- Programmet skal bidrage til at imødegå eftervirkningerne af fund af fipronil i æg i Europa i 2017 samt et afdæmpetemballagesalg i påsken og den langsommere afsætning af kapaciteten i Nordamerika, fremgår det af regnskabet.

Brødrene Hartmann fastholder forventningerne til 2018 om en nettoomsætning på 2,2-2,3 mia. kr. og en overskudsgrad på 11,5-13 pct.