Hartmann leverer solid vækst trods skærpet konkurrence i Europa

Emballagevirksomheden Brdr. Hartmann kan glæde sig over en solid fremgang i såvel omsætning som driftsindtjening i tredje kvartal 2015, hvor særlige poster dog belaster længere nede i regnskabet og giver underskud på bundlinjen.

Æggebakkeproducenten Hartmann fastholder forventningerne til hele året. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjørn Kähler

I tredje kvartal omsatte Hartmann for 508 mio. kr., hvilket var markant over de 373 mio. kr., som det solgte for i samme periode sidste år. Valutakurser bidrager positivt til omsætningsfremgangen med 18 mio. kr. Den positive udvikling i salget løftede driftsresultatet til 52 mio. kr., hvilket var en fordobling fra 26 mio. kr. i tredje kvartal 2014.

- Vi solgte mere emballage i 3. kvartal og løftede både omsætning og indtjening på trods af tiltagende konkurrence i Europa. Effektiviseringstiltagene i den europæiske forretning er på sporet, og vi skærper indsatsen for at stabilisere salgspriserne i de markeder, hvor priskonkurrencen viser en uholdbar tendens på sigt. På de amerikanske markeder er kapacitetsudnyttelsen høj, og vi har derfor sat skub i udvidelsen af den sydamerikanske produktionskapacitet med to nye fabrikker, som skal stå klar i 2016, siger Hartmanns administrerende direktør Ulrik Kolding Hartvig i regnskabet.

Særlige poster belaster regnskabet med 84 mio. kr. og dækker over nedskrivninger og øvrige udgifter forbundet med den foreslåede lukning af Hartmanns fabrik i Tyskland i første halvår 2016 samt organisatoriske tilpasninger på de europæiske fabrikker og hovedkontoret.

Periodens resultat er derfor et underskud på 35 mio. kr. mod et overskud på 21 mio. kr. i samme periode sidste år.

Hartmann fastholder forventningerne til hele året om en omsætning på 2,0-2,1 mia. kr. og en overskudsgrad på 10-11,5 pct.