Harme over SAP-prisstigning på 29 pct.

Krisen kradser, men toppen af dansk erhvervsliv skal pludselig finde ekstra millioner frem til den tyske softwaregigant.

Illustration: Jens Hage Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der vanker smæk til den tyske softwaregigant SAP, når en række IT-direktører fra de allerstørste danske koncerner mødes om få uger. SAP har varslet en prisforhøjelse på hele 29 procent, hvilket vil koste næsten alle store kunder nogle millioner kr. ekstra – hvert eneste år.

IT-direktørerne selv er sat i en penibel situation. En så massiv prisstigning i en tid, hvor krisen banker på døren! Svært at forsvare over for den øvrige ledelse. Og IT-direktørerne er svinebundet. De kan ikke bare tage en billigere leverandør.

Koncernerne er dybt afhængige af SAP, når virksomhedssystemerne først er indført. De er helt afgørende for det økonomiske overblik og driften, og at udskifte dette nervesystem er overmåde dyrt, meget forstyrrende og tager ofte flere år.

Prisforhøjelsen på de 29 pct. gælder dog ikke »køb« af softwaren (brugsretten). Nye kunder skal jo lokkes til. I stedet skrues prisen op på den løbende serviceaftale, der gælder vedligeholdelse og løbende forbedring af softwaren samt support, hvis der opstår problemer.

Vedligeholdelsesaftalerne udgør SAPs malkeko. De sikrer softwaregiganten langt flere milliarder end nysalg af licenser. Den årlige pris for en sådan aftale lå på 17 pct. af »købsprisen«. For en typisk stor kunde kan den årlige udgift let løbe op på 13-16 mio. kr. alene for basisdelen – ERP-pakken (Enterprise Resource Planning). Har man tilkøbt specialmoduler, skal der betales endnu mere.

Nu skrues taksten på de 17 pct. op til 22. Hvem det rammer? SAP selv oplyser ikke sin markedsandel blandt landets største koncerner, men foretrækker Top 100-listen. Det bringer nemlig markedsandelen ned på 40-45. I sværvægterklassen må den ligge på tæt ved de 100 pct. Tag blot et kig på de firmanavne, der står blandt kundereferencer, og andre navne, jeg fandt ved at google på nyhedssider:

A.P. Møller Mærsk, Danske Bank, Novo Nordisk, Carlsberg, Danfoss, Dansk Supermarked, Arla Foods, Lego, Danish Crown, Grundfos, Danisco, Nycomed, Vestas, B&O, ISS, Lundbeck, Nordea, Dong, DLG, Codan, Toms Gruppen, COWI, Seas, Tryg, KMD, Rockwool, Novozymes, Ecco og Topdanmark.

Listen er ikke komplet, men hvilken afhængighed af ét firma. Der krydses garanteret masser af fingre for, at der ikke sker noget med SAP, som har budt på dyrt, men godt gennemtestet og solidt software i mange, mange år. Softwarekoncernen er også kernesund, selv om man skulle tro det modsatte, når man ser på, hvor brat aktiekursen faldt, da koncernen for nylig nedjusterede kvartalsforventningen.

Aktiemarkedets pres

Tidligere, da størstedelen af aktieposterne stadig lå i stifternes hænder, kunne de langsigtede mål altid prioriteres højere. Nu piskes SAP med aktiemarkedets krav om høj vækst i omsætning og overskud kvartal for kvartal.

Mon ikke prisforhøjelsen har sine rødder i det pres? Det har vel også været svært at argumentere imod, når SAPs eneste konkurrent i det helt tunge segment, Oracle, i årevis har kørt med en takst på netop 22 pct. for vedligeholdelse, altså fem procent over SAPs. Den tyske koncern begrunder prisforhøjelsen med, at den nye »Enterprise Support« repræsenterer en øget indsats, der hjælper kunderne bedre, nu hvor IT-anvendelser er blevet langt mere kompleks og mission-critical.

»Vi ser ikke forbedringer, der berettiger den store stigning,« lyder beskeden fra IT-direktører, jeg har talt med. En af mine kilder giver tilmed udtryk for, at netop en kæmpe som SAP burde evne at drive sine priser nedad.

Genialt koncept

Men forretningskonceptet er tæt på genialt. Selve indkøbet af softwaren koster typisk blot en femtedel af, hvad prislappen er løbet op på, når bl.a. konsulenter har været ind over for at tilpasse og implementere. Alene det prisforhold holder folk tilbage fra at skifte. Og derefter er leverandøren altså sikret 22 procent af indkøbsprisen årligt de næste 10-20 år.

Men der ved at opstå sprækker i konceptet på grund af den teknologiske udvikling. Tag blot leverandørernes buzz-betegnelser SOA (Service Oriented Architecture), åbne platforme og åbne standarder. Alt for forenklet udtrykt indebærer det nye, at tidligere tiders risikofyldte nørkleri med at få integreret nye moduler i den gamle struktur erstattes af hanstik og hunstik.

Bliver det lettere for kunden også at plukke moduler fra ERP-leverandørens konkurrenter og fra nichespillere og blot sætte dem i »stikket«.

»SAP ryger længere ned på listen, når vi fremover prioriterer tilkøb,« siger en af de ramte til mig. Før hørte vi ellers udsagnet: »Hellere klippe en tå og skære en hæl for at passe ind i én anerkendt leverandørs verden end at bøvle med det bedste fra alle verdener. Kompleksiteten koster for dyrt.«

Hvad nu?

Blog selv med og deltag i debatten på bizzen.blogs.business.dk