Hardwareforhandler gik til den bløde side

Da pris for alvor blev et parameter på computere valgte Nem Computer at lægge stilen om. Nu står den på hele it-løsninger og det giver pote.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Engang var det en succesfuld computerforretning på gaden, på postordre og senere på nettet.

I dag er Nem Computer gået fra at være en virksomhed, der fokuserede på salg af hardware til virksomheder og forbrugere til at være Nem It Solutions, der servicerer private og offentlige virksomheder med hele it-infrastrukturelle løsninger.

- Når man køber computere i dag, behøver man ikke en egentlig service fra en virksomhed som vores. Folk gjorde bare det, at de brugte vores rådgivning til at gå andre steder hen og købe hardware. Så vi syntes ikke, at vi på den måde kunne skabe den mérværdi, der kunne sikre vores forretning ud i fremtiden. Det gjorde, at vi i 2007 begyndte arbejdet med en ny strategi, der skulle skabe den mérværdi og retfærdiggøre vores eksistens. Vi kom frem til, at vi skulle binde kunderne tættere til os, fortæller produkt og marketingschef og partner Ulrik Holm Nielsen, der har været med fra virksomhedens begyndelse i 1991.

- Sidste år kunne vi implementere strategien, hvor vi så også skiftede navn. Før var vores mission kun at sælge, sælge og sælge. Det var pistolsalg, hvor det bare gjaldt om at få kunden ud af døren. Nu er det både salg, drift, overvågning og samarbejde. Og det er blevet lig med kontinuitet i forretningen, siger Ulrik Holm Nielsen.

Han tilføjer, at omstillingen i sælgernes ’mindset’ nærmest har været den største udfordring.

- Vi har fokuseret meget på uddannelse af vores ansatte og rationaliseringer i baglokalet. Nu er det en del af strategien, at vi skal vokse i vores salgsafdeling, hvor vi er underbemandet i forhold til vores målsætning, siger Ulrik Holm Nielsen.

Han føler at strategiarbejdet har gjort det lettere at kunne skalere organisationen, som det er målsætningen skal vokse fra 20 til 30 mand på få år.

- Vi har målt på vores koncept og den strategi vi lagde for snart to år siden, og vi konstaterer, at det er vejen frem for os. Så det strategiudviklingsarbejde vi gjorde i 2007, synes vi er givet godt ud, siger Ulrik Holm Nielsen, der med det seneste regnskab også kan konstatere fremgangen fra godt og vel 0 i 2006/2007 til et overskud på 2,6 mio. kr. i 2007/2008.

- Det jeg har lært fra den her proces, hvor vi med hjælp fra venner, bekendte og vores ansatte, selv lagde strategien, er, at man skal træde et skridt tilbage, ikke gå i panik og planlægge sig ud af det. Læg en strategi og gå stille og roligt frem, involver medarbejderne og så ret ind hen ad vejen. Det har virket for os.

Læs også Stik fingeren i jorden og hovedet i maskinrummet