Harboes' salg af egne varemærker og besparelser løfter overskud

En række optimeringer og besparelser samt et øget salg af Harboes' egne varemærker har forbedret indtjeningen hos bryggeriet i andet kvartal, hvor omsætningen viste en beskeden fremgang.

Harboe Bryggeri i Skælskør. Adm. direktør Bernhard Griese og datteren Karina Harboe Laursen. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Skælskør-bryggeriet opjusterer forventningerne til årets overskud.

Harboes opnåede i andet kvartal, der tæller månederne august, september og oktober, et driftsoverskud før skat og renter på 16,2 mio. kr., hvilket var en forbedring fra 10,4 mio. kr. i samme periode året før.

- Den forbedrede indtjening skyldes den positive udvikling i forretningen, herunder også salget af koncernens egne varemærker, som bidrager med gode indtjeningsmarginer, skriver Harboes i regnskabet.

Derudover fremhæver bryggeriet, at det nu ser resultatet af en række besparelser i koncernen, hvilket blandt andet tæller energioptimeringer af produktionen i Tyskland og Danmark.

Harboes Bryggeri

I tkr.2. kvartal 2015/20162. kvartal 2014/2015Ændr.
i pct.
Omsætning348.472341.7882%
Driftsresultat16.24310.35957%
Nettoresultat4.9836.377-22%
Overskudsgrad5,43,746%

Mens der var stor fremgang i indtjeningen, var udviklingen i omsætningen mere moderat. Salget i andet kvartal var på 348,5 mio. kr., hvilket var en fremgang på omkring 2 pct. i forhold til året før.

- Udviklingen i nettoomsætningen afspejler en fortsat solid position og tæt samarbejde med de store detailhandelskunder på de nordeuropæiske markeder, som løbende udvikles med nye produkter og salgskoncepter, skriver bryggeriet.

I forbindelse med regnskabet opjusterer bryggeriet forventningerne til årets driftsoverskud og regner nu med et EBITDA-overskud på 130-150 mio. kr. og et overskud før skat på 45-55 mio. kr.

Tidligere regnede selskabet med et EBITDA-overskud på 120-140 mio. kr. og et overskud før skat på 35-45 mio. kr.