Harboes fastholder forventningerne

Harboes Bryggeri kom ud af første kvartal af regnskabsåret 2015/2016 med et fald i omsætningen og en stigning i nettoresultatet.

Foto: Brian Bergmann.
Læs mere
Fold sammen

Kølig start på højsæsonen har dæmpet salget af øl i Nordeuropa, men bryggeriet kan begynde at se resultatet af effektiviseringer i form af højere marginer.

Omsætningen faldt til 380,5 mio. kr. fra 392 mio. kr. i første kvartal af 2014/2015, hvilket blandt andet skyldtes udfordrende markedsforhold i udlandet og en kølig start på højsæsonen i Nordeuropa.

EBITDA-indtjeningen blev til gengæld væsentligt forbedret og steg til 45,1 mio. kr. fra 39,6 mio. kr. i første kvartal sidste år. Det svarer til en margin-stigning til 13,8 pct. fra 11,8 pct. og kan ifølge selskabet tilskrives en positiv udvikling i salget af egne varemærker i attraktive prissegmenter. Derudover begynder bryggeriet også at se resultaterne af de seneste års effektiviseringer.

- Vi ser en fortsat positiv effekt af vores strategiske fokus på markedsføringen af vores egne varemærker, som driver væksten
på de internationale markeder og leverer gode indtjeningsmarginer. Resultaterne bekræfter det strategiske rationale, og
kombineret med en fortsat effektiv drift sikrer det en styrket indtjening og et markant forbedret cash flow trods fortsatte investeringer i vækst, siger administrerende direktør Bernhard Griese i regnskabet.

Resultatet før skat er steget til 21,8 mio. kr. fra 15,9 mio. kr., mens resultatet efter skat er vokset til 16 mio. kr. fra 11,9 mio. kr.

Harboes Bryggeri fastholder forventningerne til hele 2015/16 om et driftsresultat (EBITDA) på 120-140 mio. kr. og et resultat før skat på 35-45 mio. kr.