Harboes Bryggeri vokser hjulpet af internationalt momentum

Harboes Bryggeri har vækst på de internationale markeder og har blandt andet af den årsag i første halvår af det forskudte regnskabsår 2016/17 øget sin omsætning med 2,1 pct. til 744,6 mio. kr. fra 729 mio. kr. i samme periode sidste år.

Øltest. Harboe Premium Pilsner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Øgede investeringer giver imidlertid et fald i driftsresultatet.

- Vi har fortsat det tætte samarbejde med de store nordeuropæiske kunder, og den stadige udvikling af relationerne og lanceringen af flere specialprodukter og konceptserier skaber grundlag for gensidig værdiskabelse, siger administrerende direktør Bernhard Griese i regnskabet.

- Vi oplever samtidig et positivt momentum i vores internationale aktiviteter, hvor væksten drives af et stærkt produktsortiment, der er målrettet efterspørgslen i de enkelte regioner. Det medvirker til en samlet vækst i omsætningen i første halvår, tilføjer han.

Afsætningen af øl og læskedrikke, herunder maltdrikke og malturtprodukter, var med 3,19 mio. hektoliter på niveau med samme periode sidste år. Resultatet før afskrivninger, finansielle poster og skat (EBITDA) faldt imidlertid med 2,1 pct. til 82,1 mio. kr. - svarende til en EBITDA-margin på 11 pct.

- Udviklingen skyldes fortrinsvist øgede investeringer i den fortsatte styrkelse af den strategiske vækstplatform og udbygning af organisationen inden for både salg og marketing, udviklingsaktiviteter samt kvalitet og produktionsledelse, begrunder Harboes i regnskabet.

Resultatet før skat er dog steget - til 35,2 mio. kr. fra 31,0 mio. kr. i første halvår sidste år. Bryggeriet fastholder forventningerne til hele året om et EBITDA-resultat i niveauet 160-170 mio. kr. og et resultat før skat i niveauet 65-75 mio. kr.

/ritzau/FINANS