Har købt københavnsk elnet for 21 mia., men mangler at indfri vigtigt løfte: »Voldsomt provokerende, at der ikke er sket noget«

Ideen med at sælge det københavnske elnet til forbrugerejede Andel var, at Radius' forbrugere skulle komme til at eje deres eget selskab. To år efter at aftalen om salget blev indgået, er det dog stadig ikke sket, og der er heller ikke en tidsplan for det. Det får SF til at rase.

SF og finansordfører Lisbeth Bech-Nielsen var med til at trække stikket på den igangværende salgsproces af det københavnske elnet og lægge det til rette for forbrugerejede Andel. Hun mener bestemt at være blevet stillet i udsigt, at Radius-kunderne efter overdragelsen til Andel ville komme til at eje deres eget selskab. Men det er ikke sket endnu. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var en glædens dag for den forbrugerejede sjællandske energikoncern Andel, da selskabet i 2019 blev enig med Ørsted om at købe datterselskabet Radius med cirka 19.000 kilometer elnet og en million kunder i københavnsområdet for 21,3 milliarder kroner.

Forud havde udspillet sig et betændt drama, hvor et politisk flertal på Christiansborg i 11. time havde stoppet en igangværende salgsproces af Radius og var blevet enig om, at kritisk dansk infrastruktur fremover enten skal være forbrugerejet eller på mindst 50 procent offentlige hænder.

Men nu, to år senere, er Radius' godt en million kunder stadig ikke blevet ejere af selskabet.

Det skyldes, at Andel som køber indtil videre blot har indlemmet Radius som et datterselskab i koncernen. Med denne konstruktion er Radius' forbrugere i primært København og Nordsjælland i dag ejet af Andels eksisterende 400.000 andelshavere i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland.

I et større interview i anledning af Berlingskes årlige Guld1000-liste over landets største virksomheder fortæller Andel-topchef Jesper Hjulmand, at man endnu ikke har nogen løsning, skitse eller tidslinje for at løse knuden og få Radius' forbrugere ind i ejerkredsen.

Jesper Hjulmand har endnu ikke nogen plan klar for, hvordan Radius' forbrugere skal indlemmes i Andels ejerkreds. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

»Et eller andet sted derude ligger en løsning for os, men vi har haft fuld fokus på integrationen, og den skal lykkes. Og så er vi i gang med at drøfte fremtidig værdiskabelse i den nye koncern med vores repræsentantskab. Når vi har gjort det, skal vi sikkert i gang med en demokratisk proces, som skal diskuteres i repræsentantskabet,« siger Jesper Hjulmand.

Udmeldingen vækker vrede blandt de partier, som var med til at beslutte, at kritisk infrastruktur enten skal være forbrugerejet eller på mindst 50 procent offentlige hænder.

»I mine ører lyder det som den vildeste syltekrukke. Jeg synes faktisk, det er voldsomt provokerende, at der ikke er sket noget, og at det ikke er nogen plan for det. Det burde være løst nu,« siger finansordfører for SF Lisbeth Bech-Nielsen.

Hun medgiver, at løsningen ikke er helt nem. Hvis Andel bare indlemmer Radius' kunder i ejerkredsen, vil de eksisterende ejere – som har brugt 21,3 milliarder kroner på at købe Radius – blive udvandet.

Men hun giver ikke meget for, at Andel-topchefen påpeger, at man for at trække Radius-kunderne tættere på sig har tildelt dem tre forbrugervalgte pladser i koncernens godt 130 mand store repræsentantskab på lige vilkår med de øvrige repræsentanter. Og at hele koncernens modus operandi er at behandle alle ens.

For det er slet ikke det, det handler om, mener Lisbeth Bech-Nielsen. Hele pointen fra SFs side var, at Radius-kunderne ville komme til at eje deres eget selskab. Og Folketinget blev stillet i udsigt, at der ville være fokus på det, lyder det.

»Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at hvis der nu – to år efter – ikke engang ligger en plan for, hvordan man skal få indlemmet Radius-kunderne i ejerkredsen, så synes jeg simpelthen, de har snydt i processen,« siger Lisbeth Bech-Nielsen.

Hos Enhedslisten er Rune Lund uanset hvad glad for, at Radius ikke blev solgt til en udenlandsk kapitalfond, og at det med den politiske aftale om kritisk infrastruktur heller ikke kan ske fremover.

»Når det er sagt, så er hverken indholdet eller ånden i den politiske aftale overholdt, så længe det som her bare er nogle forbrugere, der nu ejer nogle andre forbrugere. Man har endda skiftet navn til Andel. Det forpligter til, at man hurtigst muligt får indlemmet Radius’ kunder i den samlede ejerkreds,« siger Rune Lund.

Som svar på kritikken lyder det fra Andel-topchefen, at der var et stærkt politisk ønske om, at kritisk infrastruktur forblev på danske hænder, forankret i et forbrugerejet selskab.

»Det indgik ikke i den politiske aftale, at køber forpligtede sig til at forære selskabet væk til Radius’ elnetkunder. Hvis det havde været tilfældet, ville prisen have været en helt anden end den markedspris på mere end 21 milliarder kroner, vi betalte. Visionen er – som den hele tiden har været – at ejerskabet over tid skal bredes ud. Men det skal ske via en demokratisk proces i vores repræsentantskab, som jeg har meget stor respekt for,« siger Jesper Hjulmand.