Har Europas havne brugt millioner på Brexit til ingen verdens nytte?

Havne tværs gennem det nordlige Europa har brugt millioner på at gøre sig klar til Brexit, men det kan i sidste ende være spildte ressourcer, skriver finansmedie.

En tolder under test af et muligt brexit på havnen i Calais i september. Fold sammen
Læs mere
Foto: Denis Charlet/Reuters/Ritzau Scanpix

Det siger en del, at det store britiske mediehus Sky News har valgt at lave en Brexit-fri TV-kanal.

Kalkulen er, at dramaet om Storbritanniens udtræden af EU for en del mennesker er blevet for meget. En lang – til tider pinagtig – historie uden ende.

Omvendt findes der steder, hvor Brexit følges ned i mindste detalje: Havnene fra Esbjerg på den danske vestkyst til franske Le Havre.

Det er her, skibsfarten til Storbritannien er forankret, og det er her virkeligheden af et hårdt Brexit vil udkrystallisere sig. Frygten er, at kontrol fører til køer og kaos.

Af samme årsag har havnene udbygget for store millionbeløb, der skal gøre knudepunkterne i stand til at håndtere det mulige kaos efter et Brexit.

Jean-Marc Puissesseau, havnedirektør Calais til Bloomberg.

»Der vil være fest i to uger, og der vil flyde beaujolais i gaderne.«


Udbygning for millioner

Den måske mest centrale by i hele Europa, når det gælder trafikken mellem Storbritannien og EU, er franske Calais, hvor 60 procent af al person- og godstransport ifølge franske myndigheder går gennem.

Ifølge Bloomberg har den franske havn i Calais alene brugt 45 millioner kroner på faciliteter til toldere, opdatering af skiltning, friskmalede veje og store ekstra parkeringspladser til lastbiler.

Som Bloomberg bemærker, har det snarere karakter af en forsikringspolice end en egentlig udbygning af havnene, og med de seneste meldinger om en mulig aftale kan det ifølge mediet vise sig at være spildte penge.

En ansat ved et fransk færgeselskab gransker med sin hund en lastbil på vej til England på en dag, hvor et Brexit-scenarie blev testet i havneterminalen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Denis Charlet/EPA/Ritzau Scanpix.

Selv siger havnedirektøren i Calais, Jean-Marc Puissesseau, at man »har fået nok« af at belyse konsekvenser af et Brexit, der endnu har til gode at indtræffe. Hvis pengene viser sig at være helt spildte, og EU og Storbritannien bliver sammen, vil tabet ikke bekymre havnechefen.

»Der vil være fest i to uger, og der vil flyde beaujolais i gaderne. Det vil være første gang, så mange penge er blevet brugt på så meget sjov,« siger Jean-Marc Puissesseau til Bloomberg.

Om stemningen vil være helt så løssluppen i Esbjerg, er usikkert, men også her har Storbritanniens bebudede farvel til EU kostet penge.

Havnen har udvidet for tre millioner kroner til at håndtere kø-dannelser i tilfælde af en hård udtræden, fortalte salgsdirektør Jesper Bang til DR efter forlængelsen af Brexit i april.

Direktøren i Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen, spår over for Bloomberg, at det primært bliver i Storbritannien, at der kan opstå problemer efter et hårdt Brexit. Ifølge ham forventer havnen ingen problemer i Esbjerg. Det vil »primært være de engelske havne«, der vil stå over for forsinkelser og flaskehalse i tilfælde af et hårdt Brexit, påpeger han over for mediet.

EU skal torsdag og fredag holde topmøde, hvor en mulig aftale mellem Storbritannien og de resterende lande skal tages op.