Har du problemer med mekanikeren?

Så er du ikke alene. Markedet for bilreparationer får for fjerde år i træk en bundplacering i forhold til forbrugernes tillid, prisgennemsigtighed og muligheden for at klage. Nu kan du gøre noget ved det.

Arkivfoto: Torben Christensen Fold sammen
Læs mere
360.000 gange om året ender det med, at forbrugerne klager over en bilreparation. Men 93.000 gange går forbrugerne forgæves med deres klage, fordi mekanikeren ikke vil lytte eller forlanger, at forbrugeren skal betale ekstra for en ny reparation. Det viser beregninger i årets forbrugerredegørelse netop offentliggjort i en pressemeddelelse fra Forbrugerstyrelsen.

”Det er alt for mange klager, hvor forbrugeren og mekanikeren ikke når til enighed, og det er med til at give branchen sit dårlige rygte”, siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Louise Holck glæder sig derfor over, at bilbranchen sammen med FDM netop har åbnet deres eget klagenævn for biler: Ankenævn for biler. Hun håber, at det kan være med til at skabe en hurtig og effektiv klagebehandling af bilbranchens sager, og at branchen vil bruge erfaringerne fra deres klagenævn til at løse nogle af de problemer, der er i branchen.

Forbrugerredegørelsen afslører en rystende ringe tillid til branchen bl.a., fordi det er svært at gennemskue, hvad man egentlig får for penge, når man kører dytten til mekanikeren.

Når det er sagt – og måske netop derfor – sørger mange danskere for at holde sig én mekaniker, som de tør stole på.

”I Forbrugerredegørelsen har forbrugerne givet udtryk for, at de har været tilfredse med deres sidste værkstedsbesøg. Beregninger viser samtidigt, at mere end 3.2 millioner værkstedbesøg årligt ender uden klager. Det tyder på, at værkstederne generelt gør et godt stykke arbejde, men at de kæmper med et elendigt rygte med manglende tillid blandt kunderne og nogle enkelte brodne kar blandt mekanikerne. Det må branchen gøre noget ved”, siger Louise Holck.



Business.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at Business.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i Berlingske Tidende, på www.business.dk eller andre platforme og medier, som drives af Det Berlingske Officin.