Har du også en kollega med en »grim julesweater«? Salget er eksploderet på få år

Du har helt sikkert lagt mærke til de farverige, uldne og opsigtsvækkende trøjer, som dukker op hvert år omkring december. Virksomheden Jule-Sweaters solgte 1.000 af dem i 2016. I år forventer de at sælge 60.000.

I 2016 solgte de 1.000 julesweatre. Men i år ventes den særlige dille at tage nye højder. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR/Jule-Sweaters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da »Bridget Jones' Dagbog« første gang rullede over skærmen i 2001, skulle én bestemt scene vise sig at sætte et stort aftryk. For da karakteren Mark Darcy mødte op i en »ugly christmas sweater«, blev grundstenen til en ny trend og god forretning lagt.

Siden er der blevet indført en årlig »Ugly Christmas Sweater Day«, som i år løber af stablen 20. december. Her er det tanken, at man skal iklæde sig en af de famøse julesweatre. Og noget tyder på, at det er der flere og flere, som gør.

Den lille iværksættervirksomhed Jule-Sweaters solgte op til julen 2016 1.000 sweatre. I år forventes det, at 60.000 sweatre vil blive solgt.

Salget er med andre ord eksploderet for Jule-Sweaters. I virksomhedens andet år voksede omsætningen med 550 procent.

Året efter med 630 pct.

Året efter med 250 pct.

Christoffer Sloth, partner i Jule-Sweaters

»Vi havde ikke regnet med, at sådan en lille niche skulle blive noget, vi kunne leve af.«


I år forventes omsætningen som minimum at overstige 7,5 mio. kr. for den lille virksomhed, som blandt andet sælger trøjerne gennem forskellige leverandører. Derudover vil der i de kommende måneder være pop-up-butikker i Odense og på Strøget i København, hvor Jule-Sweaters har lejet et 120 kvadratmeter stort lokale til formålet.

»Vi havde ikke regnet med, at sådan en lille niche skulle blive noget, vi kunne leve af,« siger Christoffer Sloth, som er en af fire partnere i virksomheden.

Julen står for døren

Om sweatrene helt oprindeligt stammer fra Bridget Jones Dagbog, hersker der tvivl om. Også filmklassikeren »Alene Hjemme« er kendt for julesweatrene, mens nogle peger på, at trenden stammer fra 1980erne.

Ideen til Jule-Sweaters opstod i 2014, da et kærestepar ikke kunne finde matchende julesweatre. Derfor stiftede de selv virksomheden, som skulle sælge sweatrene. Hurtigt blev efterspørgslen for stor, og parret solgte virksomheden videre til den enes bror og hans venner fra Handelshøjskolen i Aarhus, som siden har drevet forretningen.

Christoffer Sloth fortæller, at de sidste år var til julemarkeder i både Sverige og Tyskland, ligesom de sidenhen har åbnet webshops med salg i Italien, Spanien, Sverige, Norge og Finland. I højsæsonen beskæftiger de op mod 70 personer.

Hvad laver I så fra januar til oktober?

»Vi begynder allerede at designe sweatrene til den kommende kollektion i december. I februar og marts bestiller vi dem og taler med leverandørerne, og så bruger vi resten af året på at lave aftaler med forhandlere,« siger han.

Jule-Sweaters designer selv størstedelen af deres sweatre, som de har patent på. De produceres i Kina.