Har du lyst til en mælkedrik med brus?

»Hvad har Arla gang i?« Det vil nogle danske forbrugere nok spørge, når de hører, at mejeriselskabet er på vej med en mælke- og frugtdrik med brus. Den skal være et alternativ til Coca-Cola.

MODELFOTO: Dette er ikke et Arla-produkt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Albina Glisic

For en dansker lyder det ikke umiddelbart som en god kombination at indtage derhjemme, på en café eller i et fitness-center. En mælke- og frugtdrik med brus.

Men det er noget af det Arla Foods satser på kan blive et nyt hit på markeder rundt om i verden. Med sine nye mælkebaserede alternativer til sodavand ønsker mejerikæmpen Arla med hovedsæde i Aarhus i al ubeskedenhed at få en ikke ubetydelig del af sodavandsmarkedet.

Planen er at gøre den nye mælke- og frugtdrik med brus og andre mælkebaserede drikkeprodukter til alternativer til bl.a. verdens bedst sælgende læskedrik, Coca-Cola, fra drikkevaregiganten Coca-Cola Company med hovedsæde i Atlanta i USA.

De nye Arla-produkter, som indgår i selskabets innovationsplaner, er lige fra en mælke- og frugtdrik med brus til en mælke- og tedrik og en proteinrig energidrik.

»Vi forventer, at de nye produkter begynder at komme på tre markeder i løbet af næste år. Vi har valgt at teste distribution, salg og markedsføring af de nye drikkevarer på markederne i Storbritannien, De Forenede Arabiske Emirater og Singapore,« siger Executive Vice President Hanne Søndergaard, der er koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Med tiltagene har Arla en ambition om at tredoble den del af omsætningen for drikke, der ligger uden for markedet for almindelig hvid mælk. Et af målene i Arlas koncernstrategi, »Good Growth 2020«, er at sælge nye typer af mælkebaserede drikkevarer for mere end fem milliarder kr. i 2020.

»På verdensplan er mælkebaserede drikke et stort marked. Specielt i Asien og Mellem er det et attraktivt kæmpemarked. Vores forbrugere efterspørger sundere produkter, der er god ernæring i. Og drikkevaremarkedet er det af de markeder, hvor vi kan byde på sundere produkter end f.eks. cola og anden sodavand,« siger direktør Hanne Søndergaard.

Globalt bliver der solgt mælkebaserede drikkevarer for 745 milliarder kr. i detailbutikkerne, og det svarer til størrelsen af det globale marked for almindelig hvid mælk. Men salget af mælkebaserede drikke vokser meget hurtigt, især uden for Europa.

»Nu tager vi en mere strategisk tilgang til de drikkevarer, som ligger uden for almindelig hvid mælk og bygger brands på dette område. Dermed udvider vi Arlas spillerum for flydende mælkeprodukter til det dobbelte. Det skaber vigtige vækstmuligheder og mere værdi for andelshaverne,« siger koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, Executive Vice President Hanne Søndergaard.

Arlas mål i 2020 er at være den førende leverandør af mælkebaserede drikkevarer i Nordeuropa og én af de førende leverandører i Asien, Mellemøsten og Nordafrika.

Selskabet vil næste år teste distribution, salg og markedsføring af de drikke i Storbritannien, De Forenede Arabiske Emirater og Singapore.

Hanne Søndergaard siger, at Arla arbejder med, at de nye produkter, blandt andet den med brus, får længere holdbarhed end de eksisterende mælkebaserede drikke som bl.a. Cocio, Mathilde chokolademælk, drikkeskyr og proteinmælk.

»Arlas nye produkter skal være nemmere for forbrugerne at købe. De skal selvfølgelig sælges i detailhandlen. Men vi vil også gerne ud med produkterne på cafeer og i fitness-centre, hvor vi ikke er i dag med vore mælkebaserede produkter,« tilføjer direktøren.

Da det gik galt

Det er ikke alle lanceringer af produkter, der bliver et hit på markedet. I 1992 igangsatte Arla, dengang MD Foods, en stor og ambitiøs kampagne med et nyt produkt Cowey.

På  fodboldlandsholdets trøjer og i tv og aviser prøvede koncernen at sælge ideen om at kombinere mælk og appelsinjuice i én og samme drik.

Landsholdet anno 1993 med Cowey på brystet. Danskerne vendte desværre tommelfingrene nedad og Cowey blev en fiasko. I 1996 fjernede mejerikoncernen produktet fra markedet efter meget svigtende salgstal. Fold sammen
Læs mere
Foto: NORDFOTO.

Danskerne vendte tommelfingrene nedad. Cowey blev en fiasko. I 1996 fjernede mejerikoncernen produktet fra markedet efter meget svigtende salgstal.

»Inden for drikkevareområdet har vi tidligere haft mange projekter. Det nye er, at forbrugerne er der og meget mere end tidligere efterspørger nye produkter. Vi er snart klar med sundere alternativer til bl.a. Coca-Cola og diverse vandprodukter,« siger Hanne Søndergaard.