Hapag-Lloyd følger efter Maersk Lines varslede rateløft

De store containerrederier vil have mere for at sejle varer mellem Asien og Nordeuropa. Og de står lige nu i kø for at melde ud om rateforhøjelser til kunderne.

Foto: Morris MacMatzen. De store containerrederier vil have mere for at sejle varer mellem Asien og Nordeuropa. Og de står lige nu i kø for at melde ud om rateforhøjelser til kunderne.
Læs mere
Fold sammen

Tirsdag eftermiddag er turen kommet til Hapag-Lloyd, der per 1. juni vil sætte raten på ruten mellem Fjernøsten og Nordeuropa op med 1075 dollar per tyvefodscontainer (teu). Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

»Dette nye rateniveau er et yderligere skridt for at bringe priserne tilbage til et bæredygtigt niveau , og de vil være gældende fra alle hovedhavne i Asien til alle hovedhavne i Nordeuropa og Middelhavet, begrunder Hapag-Lloyd rateløftet.«

Mærsk har været der

Tidligere tirsdag var det A.P. Møller-Mærsks containerben, Maersk Line, der varslede et rateløft på ruten, der ofte betegnes som verdens travleste sørute for containertransport. Det fremgår af en meddelelse fra Maersk Line.

Fra 1. juni ser Maersk Line gerne, at raterne på ruten hæves med 500 dollar per teu.

Dertil kommer et varsel om et løft på yderligere 500 dollar per teu på Asien-Nordeuropa-ruten, som skal gælde fra 15. juni.

Følger fransk rivals udmelding

I sidste uge meddelte Maersk Lines franske rival CMA CGM ligeledes, at man gerne ser, at raterne på ruterne hæves.

CMA CGM varslede, at raterne på containerfragt på ruterne fra 1. juni hæves med 450 dollar per teu. Herefter skal de igen hæves med samme beløb fra 15. juni.

Meldingerne fra de to containerrederier kommer, efter at raterne på ruterne faldt med 4,7 pct. 606 dollar per teu i foregående uge.