Han ville bare gerne køre lastbil

nomineret. For vognmand Michael Holst i Brønderslev var det dét at køre, der var drømmen i ungdomsårene, men i dag bruger han det meste af sin tid på at styre sine otte chauffører.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han elskede at sidde ved siden af sin far, når han kørte lastbil.

At blive chauffør var barndomsdrømmen.

I dag har han ikke meget tid til det. Tiden går med at styre de otte lastbiler, der i dag indgår i hans vognmandsforretning. Hertil kommer ofte indlejede biler.

Vognmand Michael Holst, som der er tale om, er netop blevet nomineret til Årets Transportvirksomhed 2008 i DTL-region Midt Nord.

Han har ikke taget den direkte vej til positionen som succesrig vognmand i hjertet af Vendsyssel, og man fornemmer en udpræget grad af beskedenhed hos denne vaskeægte vendelbo.

Først uddannede han sig som autolakerer hos Toyota i Brønderslev, inden han blev ansat som chauffør hos en af byens vognmænd, Ove Jensen, hvis far havde etableret den ganske lille vognmandsforretning tilbage i 1938. Præcis samme vognmand havde faren, Ejler Holst, kørt for. Michael Holst var i en årrække eneste ansatte i firmaet med bare tre lastbiler, hvoraf ejeren selv styrede de to på skift.

Gradvist fik den unge chauffør lov til at bestemme mere og mere, og han blev taget med på råd, når der blev talt nyanskaffelser.

En dag kom spørgsmålet, om han havde lyst til at drive firmaet videre.

Det blev til et ja, og derfor er Michael Holst i dag selvstændig. Han ville aldrig have startet et firma fra bunden, erkender han.

»Da Ove spurgte, tænkte jeg: Det er nu eller aldrig. Jeg ville aldrig turde tage chancen og starte op selv. Jeg ville simpelthen hade at skulle ud at fiske kunder ved for eksempel at skulle underbyde kolleger,« siger han.

En mand. En bil. Det var status, da Michael Holst lagde fra land i 1999.

Siden har han, som han selv udtrykker det, stort set købt en ny bil hvert år, men »glemt« at sælge den gamle.

Jeg er heldigDer ligger ikke nogen bestemt vækststrategi bag. Selv udtrykker han det på denne måde: »Jeg bliver nødt til at indrømme, at jeg har været heldig. Lige omkring det tidspunkt, jeg overtog forretningen, blev en anden lokal vognmandsforretning solgt til et udenbys firma. Det gav mig ganske mange nye kunder, og de er i mellemtiden blevet større, så væksten er kommet meget naturligt.«

Til gengæld mener Michael Holst, at virksomheden nu har nået en passende størrelse.

»Hvis vi skal vokse mere, skal det være fordi vi får en længevarende fast kontrakt. Der er for stor risiko ved at have flere biler, som der skal findes transport til næsten hver dag. I forvejen lever vi meget af mindre opgaver,« forklarer han.

Den nordjyske virksomhed har på ingen måde slået sig ned på nogen niche. Tvært- imod er forretningsgrundlaget meget varieret.

På landsplan fragter chaufførerne tagsten, belægningssten og foderstoffer.

En enkelt bil kører fast for Sanistål. Hertil kommer transport af så forskellige varer som sand og grus og levende høns.

Desuden står firmaet bag lokal containerkørsel. fter eget udsagn savner vognmanden ikke rattet. Han går til gengæld meget op i, at forholdene i virksomheden er optimale. Firmaet er blandt andet TIV-trafiksikkerhedscertificeret.

»Jeg insisterer på, at mine chauffører kommer hjem med lovlige skiver. Det betyder meget for mig, at vi har orden i sagerne,« tilføjer han.

Også i Nordjylland er der kamp om arbejdskraften.

Her forsøger Michael Holst blandt andet at pleje sine medarbejdere med blandt andet årlige julefrokoster og høstfester, når chaufførerne er færdige med at hente landmændenes korn.