Han udlevede den amerikanske drøm

Lars Dalgaard hader janteloven og provokerer gerne ved at lade sig forevige foran sin Ferrari. Blær? Ja, men han vil gerne vise, hvad man kan drive det til på iværksættervejen.

Erhvervsmand Lars Dalgaard, grundlægger af SuccessFactors. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hæver man blikket 30 grader, når man spadserer forbi Købmagergade 45 i København, har man i årevis kunnet betragte Lars Dalgaards smilende kontrafej.

Utraditionelt at placere et billede af sig selv på virksomhedens mur? Ja. Men Lars Dalgaard er sin helt egen og har aldrig ladet sig påvirke af, at han gør tingene på andre måder end de fleste. Hvis aktionærene godkender planerne, ser meget ud til, at hans livsværk, Successfactors, overtages af den tyske softwaregigant, SAP. Her vil Dalgaard fortsætte sit virke som leder af koncernens globale aktiviteter inden for cloud computing.

Lars Dalgaard er således tilbage som chef i en stor virksomhed. Hadet til den slags job var ellers oprindeligt hans motivation for at etablere Successfactors. Han afskyede den måde, som tingene fungerede på, da han havde lederstillinger i Novartis og Unilever. Han kunne ikke holde til »kulden« i virksomhederne. Han oplevede, at man kunne sidde og tale fortroligt med en person, hvorefter man fik et »tomahawk« i ryggen, når man gik ud af døren.

Han kvittede chefjobbene og udtænkte sin personlige mission: Han ville lave om på det eksisterende arbejdsliv og skabe effektivitet i virksomhederne uden at træde på nogen.

Silicon Valley fascinerede

Første skridt var en mastergrad på Stanford University i Silicon Valley. Stemningen i den højteknologiske dal fangede ham, og han fandt en vej til at gøre sin mission til virkelighed.

Han købte resterne af et falleret dot-com-selskab, der udviklede et performance management-system, der groft forenklet vurderer hver enkelt medarbejderes præstationer i forhold til virksomhedens overordnede mål. Med systemet ville virksomhederne kunne skabe klarhed over den enkelte ansattes præstationer og dermed komme dårlige rygter og bagtaleri til livs. For eksempel har Successfactors selv en »nul røvhulspolitik«.

Ingen spåede dog Successfactors de store chancer. Året var 2001, og Silicon Valley oplevede en økonomisk isvinter oven på den bristede dot-com-boble. Det første salgsmøde var heller ikke en succes. Det var 11. september 2001 i Baltimore, og alle blev evakueret.

Samtidig var systemet internetbaseret, hvilket siden er døbt cloud-baseret, og alle dømte den slags ude fra begyndelsen.

Men Lars Dalgaard troede på ideen. Han turnerede rundt i USA og boede billigt på lavprismotelkæden Motel 6. I løbet af fjerde kvartal af 2001 lykkedes det at få ti aftaler til en samlet værdi på en million dollar.

Siden er historien vendt. Successfactors blev børsnoteret i Nasdaq i 2007 – i øvrigt som et af de første IT-selskaber efter dot-com-kollapset.

Talsmand for iværksætteri

Lars Dalgaard har siden gjort sig til talsmand for at styrke iværksætteriet i Danmark. Af samme grund ville han hellere end gerne foreviges foran sin Ferrari, da Berlingske besøgte ham i 2008, »for at vise, hvad man kan drive det til.«

Det bekymrer ham nemlig, at få kaster sig ud i iværksætterlivet, og han har ad flere omgange beskyldt det danske skattesystem for at suge alt initiativ ud af folk. Derfor valgte han selv USA, da han ville udleve sin drøm.

For to år siden blev Lars Dalgaard far for først gang, hvilket rundede ham af. Og måske har det gjort ham parat til endnu engang at prøve kræfter i en stor global koncern.