Han gør Gucci hot igen

På mindre end et år har Marco Bizzarri forvandlet italienske Gucci fra et træt bling-image til et af tidens hotteste modemærker. Han tager chancer – men tager ikke sig selv så alvorligt.

Den sprælske Marco Bizzarri har på mindre end et år sat fut i Gucci, som ellers var sygnet hen med et bling-image. Han har tidligere tryllet med andre brands under luksuskoncernen Kering. Foto: Charles Platiau/Reuters Fold sammen
Læs mere

Nogle vil mene, at det italienske modehus Gucci aldrig er kommet sig over chokket i 2004, da chef­designeren Tom Ford gik, smækkede med døren og tog sin top­direktør Domenico de Sole med.

Ford havde gjort Gucci sexet. Og det blev aldrig helt det samme igen.

Ti år senere – i december 2014 – lignede det så dødsstødet, da Gucci vinkede farvel til endnu en topduo, chefdesigner Frida Giannini og direktør Patrizio di Marco, i skuffelse over dalende salgstal og kreativ stagnation.

Men på mindre end et år er det umulige alligevel sket: Under modehusets nye direktør, den sprælske Marco Bizzarri, er Gucci igen kommet på forkant med de evigt skiftende modetrends.

Bizzarri kan lide at tage chancer. Og ingen var vel større end at vælge en ukendt chefdesigner, Alessandro Michele, der i januar fik præcis fem dage til at skabe sin første kollektion af herretøj.

»Jeg ville have en kreativ leder, som var skør nok til at sige: Okay, jeg laver en kollektion på fem dage,« har Bizzarri fortalt med den tilføjelse, at han nok ikke havde hyret Michele – der da havde ansvaret for Guccis håndtasker – hvis han havde bidt negle over tidsfristen.

Selv blandt modeverdenens markante personligheder gør Marco Bizzarri indtryk med sin skaldede isse og høje slanke skikkelse, der som regel er iklædt modeskarpt jakkesæt, slips og brillestel. Tilføjet en uhøjtidelig humor, som alligevel vidner om en person præget af en beskeden opvækst som landsbydreng.

Lige som Guccis nye chef­designer måtte Bizzarri også sadle hurtigt, da Francois-Henri Pinault, ejer af luksuskoncernen Kering, der igen ejer Gucci, bad ham tage udfordringen med at forny modehuset. Bizzarri var da få måneder inde i et skræddersyet job med ansvar for de øvrige modemærker i koncernen, der også tæller Yves Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen og Boucheron.

Tidligere havde han skabt sig et navn på at gøre Stella McCartney til et rentabelt modemærke og vende Bottega Veneta midt i finanskrisen. Begge modehuse er også ejet af Kering, men Gucci er guldægget med over 50 procent af Kerings omsætning.

Som sådan tilhører Bizzarri en ny generation af ledere i luksus­sektoren, hvis udvikling til en global megaforretning har været en stor omvæltning for mange modehuse – og især for Gucci en svær balancegang mellem masseappel og et eksklusivt image.

Den 53-årige Bizzarri beskrives af venner som lidt forrykt og er kendt for at skyde fra hoften, hvis der skal handles hurtigt. Intuition og indføling er vigtige i en kreativ branche, siger han.

»Jeg mener for det meste, specielt nu om dage, at følelser bør styre mere end rationalitet. Ellers bliver vi for metodiske i vores valg.«