Han er otte år gammel - og tjener over 140 millioner om året på YouTube

Legetøjsglad dreng slår alt og alle og tjener over 140 millioner kroner om året på begejstret at fortælle om sit legetøj. Nu får han også sin egen tøjserie.

Ryan er en glad og begejstret dreng, der bare elsker sit legetøj og gerne fortæller om det. 17,3 millioner følger med på YouTube. Foto: YouTube REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File photo Fold sammen
Læs mere
Foto: Dado Ruvic

Han hedder Ryan, er otte år, taler om sit legetøj – og er den bedst betalte stjerne på verdens største streamingtjeneste, YouTube.

17,3 millioner følger Ryan, som i videoklip pakker nyt legetøj ud og samtidig fortæller om, hvordan han elsker tog og biler og bygger med Lego-klodser. Ryan, der er amerikaner, har sin egen YouTube-kanal, »Ryan ToysReview« (Ryans legetøjsanmeldelser), hvis indslag er blevet set næsten 26 milliarder gange, siden han – eller måske snarere forældrene – i marts 2015 oprettede kanalen.

Tjente 144 millioner kroner på et år

Han er nu YouTubes højest betalte stjerne, anslår det amerikanske magasin Forbes, som har beregnet, at Ryan på 12 måneder frem til 1. juni 2018 har tjent 22 millioner dollars eller 144,6 millioner kroner på at fortælle om sit legetøj.

»Jeg er underholdende, og jeg er sjov,« fortalte Ryan selv, da TV-stationen NBC for nylig interviewede ham.

21 af de 22 millioner kroner kommer fra de reklamer, som vises forinden, når man klikker på Ryans videoer. Resten er fra sponsorer. Det er væsensforskelligt fra, hvordan fordelingen af indtægter er hos andre topscorere på YouTube, skriver Forbes. Blandt andet er USAs største detailhandelskæde, Walmart, i august begyndt at sælge legetøj og tøj under navnet »Ryan's World« (Ryans Verden).

15 procent af Ryans indtjening sættes ind på en spærret bankkonto, som Ryan først får adgang til, når han bliver voksen.

Ryans legetøjsverden er kravlet syv pladser op på rangstigen, siden Forbes senest opgjorde topscorerne. Sidste års topscorer, Daniel Middleton, der spiller det svenske spil Minecraft, som Microsoft købte i 2015 for 2,5 milliarder dollars, er rykket ned på 4.-pladsen med en indtjening på 16,5 millioner dollars.

Danskerne bruger YouTube i stor stil

YouTube blev åbnet i 2005, og Google købte YouTube året efter, i 2006, for omkring 10 milliarder kroner.

66 procent af danskerne bruger ifølge ophavsretsorganisationen Kodas nordiske undersøgelse fra oktober 2018 YouTube som musikstreamingtjeneste. Dermed overgår YouTube svenske Spotify, som »kun« bruges af 38 procent. Som TV- og filmstreamingstjeneste er YouTube den næstmest benyttede i Danmark. 53 procent af danskerne bruger den, kun overgået af DR, som 61 procent benytter, viser analysefirmaet Wilkes målinger.

Google meddelte i november, at den særlige betalingsdel af YouTube, Premium, fra 2020 ikke vil være de eneste måde at se indhold og programmer, der er særligt produceret til YouTube. Alle vil fra da kunne se med mod at se reklamer undervejs som på de almindelige YouTube-film i Googles forsøg på at få fat i endnu flere og få udbredt originalindholdet til flere.

Premium-tjenesten blev lanceret i 2015 og kan ses i 29 lande, heriblandt Danmark, hvor den koster 119 kroner om måneden. Google vil ikke oplyse, hvor mange der har tegnet abonnement.