Han er klar med byggebranchens svar på Airbnb

Med 20 mio. kroner i ryggen vil iværksættervirksomhed gøre det nemmere at få fat i en håndværker og holde kontakten undervejs. Stifter ser appen »Min Håndværker« som byggebranchens svar på Airbnb.

Maguru
Det koster penge for virksomhederne at blive en del af den nye platform, men er gratis for kunderne at benytte. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR foto: Maguru.

Platforme er blevet ekstremt populære. Vi bruger dem til boligudlejning, til samkørsel, til transport af varer, og snart kan det være, at vi bruger dem til at booke håndværkere. Appen »Min Håndværker« vil nemlig gøre det muligt at få fat i en håndværker hurtigere og gøre det nemmere at bevare kontakten, så man som kunde føler sig bedre informeret undervejs i arbejdet.

For selv om vi i høj grad er tilfredse med det arbejde, håndværkerne udfører, er der stadig plads til forbedring, når det kommer til kommunikationen mellem håndværkere og kunder, mener stifter Kaare Beck-Fischer.

»Håndværkere har svært ved at give en god kundeoplevelse, så vi forsøger at hjælpe dem på vej ved at give dem nogle værktøjer, der gør kommunikationen nemmere. Vi taler med vores kunder hver eneste dag, og vi skal også ringe til dem mange gange, før de tager telefonen,« siger han.

Virksomhedsfabrikken Founders har lagt 20 mio. kroner i projektet, ligesom den har været med til at finansiere Maguru, som Kaare Beck-Fischer er adm. direktør for.

En nemmere løsning

Maguru har i flere år tilbudt håndværkerfirmaer et online CRM-system, der automatisk indsamler kundedata, så de slipper for at indtaste det hele manuelt.

Vil man som kunde gerne kunne finde sin maler i »Min Håndværker«, er det en forudsætning, at den virksomhed, han eller hun arbejder for, er tilknyttet Magurus CRM-system. Så vil appen automatisk hente alle oplysninger ned i forbindelse med en aftale med den pågældende maler.

Det koster ikke penge at bruge appen som kunde, ligesom det kun er muligt at anmelde en håndværker, man faktisk har været kunde hos, helt som på andre tilsvarende platforme.

»Det er helt unikt, at det her system opsamler data automatisk. Men der, hvor vi for alvor forbedrer kundeoplevelsen, er, når data spejles i appen, så kunden også får glæde af dem,« siger Kaare Beck-Fischer.

Hos Dansk Byggeri mener man, at håndværkerne overordnet allerede giver en god kundeoplevelse, men man afviser ikke, at der kan være plads til at styrke dialogen mellem kunder og håndværkere.

»Det er svært at være modstander af, at nogen vil forsøge at forbedre kommunikationen, men forbrugerne er generelt godt tilfredse med danske håndværkere, og danske håndværkere har overordnet et godt ry. Det er ikke det samme, som at der ikke er plads til forbedring – det er der i alle brancher,« siger Peter Stenholm, direktør i arbejdsgiversekretariatet og juridisk afdeling ved Dansk Byggeri.

Når man vil finde en håndværker i »Min Håndværker«-appen, kan man blandt andet gå efter den med de bedste anmeldelser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maguru .

Virtuelt kommunikationssystem

I dag er det ifølge Magurus stifter, Kaare Beck-Fischer, ofte sådan, at dialogen foregår via håndværksmesteren. Hvis en kunde har spørgsmål til det arbejde, den enkelte medarbejder har udført, er mester nødt til at ringe til medarbejderen og derefter ringe tilbage til kunden med svar.

»Mester har i princippet lavet sit eget CRM-system ved at sætte sig selv ind som bindeled mellem kunde og medarbejder. På den måde har han overblikket over, hvad der er aftalt med kunden, men det er også hamrende ineffektivt og kan betyde, at mester modtager 50-100 opkald om dagen,« siger han.

Mellemleddet har de fjernet ved at integrere et virtuelt kommunikationssystem i »Min Håndværker«, hvor kunden kan ringe eller skrive til håndværkeren på appen via et virtuelt nummer. Når medarbejderen har fri, er på ferie eller i værste tilfælde har skiftet job, viderestiller appen til virksomhedens hovednummer.

Peter Stenholm anerkender, at det er en unik løsning, men han er samtidig bange for, at det kun vil være et begrænset antal håndværkere, der kunne finde på at bruge det i arbejdstiden.

»Jeg tror, at mange af vores medlemmer og deres medarbejdere har travlt med at udføre deres arbejde, når de er på arbejde, og formentligt ikke har meget tid til at tale med kunder i arbejdstiden, medmindre det foregår ude hos kunden,« siger han.

Stifter Kaare Beck-Fischer fortæller dog, at håndværkerne, han samarbejder med, er positive over for den nye platform.