Han blev topchef ved et tilfælde og skal nu køre Audi ud af skandale

Der er store omvæltninger på vej hos Audi under hollænderen Bram Schot, der blev konstitueret topchef, efter at hans forgænger sidste år blev fængslet i Dieselgate-sagen. Men den tyske bilproducent havde ellers hyret en anden til topposten.

toppix
Bram Schot, der er topchef for Audi, skal lægge dieselskandalen bag det tyske selskab, men har store udfordringer. På selskabets årlige pressekonference i Ingolstadt i Tyskland 14. marts spåede han fortsat modvind i 2019, der ikke desto mindre skal være et opbruddets år med især en kæmpesatsning på elbiler. Bag ham anes Audis første elbil, e-tron. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Dalder/Reuters/Ritzau Scanpix

Hvad gør man, når topchefen bliver anholdt, og krisestemningen breder sig? Når man uden tid til at tænke overtager rattet? Når anholdelsen trækker ud i månedsvis? Passer man bare butikken?

Ikke hvis man hedder Bram Schot. Han havde været salgsdirektør hos Audi i under et år, da Dieselgate kulminerede dramatisk i, at den tyske bilproducents topchef, Rupert Stadler, blev anholdt i juni 2018. To timer senere sad Schot i førersædet som konstitueret topchef.

»I begyndelsen var jeg i jeg-passer-bare-butikken-modus. Men det er ikke helt i min natur. Halvt gravid står ikke i min ordbog. Så jeg lod hurtigt, som om jeg havde ansvaret for de næste 20 år,« sagde den 57-årige hollænder til avisen de Volkskrant i januar, da han omsider havde fået mandat til at blive i førersædet.

I de seneste uger har han så for alvor meldt ud, hvor Audi skal hen efter tre års dieselkrise og et skidt 2018: Der skal ekstra tryk på fremtiden, især elbilerne, og der skal saneres i omkostninger, ledelseslag og modeller, og hierarkiet skal nedbrydes.

Kort sagt: 2019 skal være opbruddets år og en »genstart«, som selskabet selv beskriver det.

Bram Schot er den første ikketyske topchef for Audi og den eneste ikketysker i moderkoncernen Volkswagens topledelse, og i førnævnte interview med de Volkskrant gav han et praj om, hvor han trækker hen i ledelsesstil.

»Jeg har arbejdet længe for tyske virksomheder, og jeg har et godt forhold til tyskerne. Vi er en smuk kombination. De er grundige, ekstremt pålidelige, og når de træffer beslutninger, er de velovervejede. Jeg er en verdensborger, uortodoks, let tilgængelig og vælger ikke altid den slagne vej. Den kombination danner en god balance mellem risici og muligheder,« sagde han og tilføjede:

"Med al mulig respekt for mine forgængere er jeg anderledes. Ikke bedre, men anderledes.«

Men det var nær ikke blevet den hollandske løsning i Audi. Længe blev Schot i hvert fald udadtil set som en overgangsskikkelse, indtil han selv i oktober 2018 slog fast over for bladet Manager Magazin, at han bestemt havde »stor lyst« til at blive på posten på langt sigt.

Timingen var med ham, for på det tidspunkt svirrede rygterne om, at Audi og Volkswagen havde rodet sig ud i en kattepine ved at forsøge at headhunte Markus Duesmann fra ærkerivalen BMW, der bare ikke ville slippe ham før tid – helt fremme i 2020.

Audis første rent elektrisk elbil, e-tron, skal bane vejen for en massiv satsning på elbiler, der skal udgøre en fjerdedel af Audis produktion i 2025 – eller før, hvis det står til Bram Schot. Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL DALDER / Reuters / Ritzau Scanpix.

Schot, der i hvert fald fysisk gør en imponerende figur, tabte sig angiveligt ti kilo den første måned efter Stadlers anholdelse. »Det var et chok,« har han udtalt.

Han havde 15 år bag sig i Mercedes-Benz, da han i 2011 skiftede til Volkswagen-koncernen som salgs- og marketingchef. Det var efter at have meddelt daværende koncernchef Martin Winterkorn, at han ikke skulle forvente at ansætte et teknisk geni:

»Hvis du tror, du kan tale med mig om en gearkasse i to en halv time, skal du ikke give mig en kontrakt. Det gør jeg ikke. Du kan tale med mig om forretninger. Jeg er igangsætter. Jeg skal have et bredt job. Jeg skal spille på hele klaveret og nøjes ikke med det halve.«

Det vil afgjort kræve mere end et halvt klaver at få Audi på rette spor igen. Dieselgate, som Audi menes at have spillet en central rolle i, er stadig en hovedpine og har samtidig sat tryk på skiftet til renere bilteknologi, der gør det til en udfordring at efterleve Audis berømte motto »forspring gennem teknik«.

Selv mener Audi-chefen, at den traditionelle forbrændingsmotor vil nå sin sidste livscyklus i 2025, hvilket vil kræve »fundamentale valg« om to-tre år.

Dem træffer man ikke, hvis man kun passer butikken.