Hamstring får supermarkeder til at reagere: Der skal være til dig og mig

En række af Danmarks største dagligvarevirksomheder har for nylig indført rationering på madolie. Det skyldes især, at erhvervskunder på grund af frygt for problemer med udbuddet har købt større mængder i supermarkederne.

I Salling Group, Coop og Rema 1000 har man indført rationering på madolie. Det skyldes ikke en decideret mangel på varen, men »flaskehalsproblemer« på grund af hamstring. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du går i supermarkedet og håber at købe mere end tre flasker discount-madolie, bliver du afvist.

I hvert fald hvis det er i en af Coop, Salling Group eller Rema 1000s butikker.

For krigen i Ukraine har medført en markant øget efterspørgsel på de mest gængse madolier, og dagligvarekoncernerne har oplevet hamstring. Ikke mindst fra det, de formoder er erhvervskunder – altså grillbarer, restauratører og lignende.

»Vi har oplevet, at erhvervsdrivende – eksempelvis restauratører – har været ude og købe stort ind. Det har gjort, at der enten har været meget lidt eller intet madolie til dig og mig, når vi skulle have en liter til skabet derhjemme,« siger Jacob Krogsgaard Nielsen, kommunikationskonsulent i Salling Group.

For Salling Group gælder rationeringen kun på Sallings egne madolier, mens det for Coop og Rema 1000 gælder alle madolier.

Ikke egentlig mangel

Men dagligvarekoncernerne siger til Berlingske, at der ikke er udsigt til mangel på madolie. De tilskriver hamstringen en frygt for prisstigninger og inflation og det forhold, at Ukraine inden krigen var storeksportør af solsikkeolie.

Altså er det frygten for en mangel og ikke en egentlig mangel, der har givet »flaskehalsproblemer«, men endnu ikke forsyningsproblemer, som Coops kommunikations- og analysechef, Lars Aarup, siger til Berlingske.

»Der er rent faktisk ikke en mangel. Vi har en masse olie på lager. Lige nu har vi en halv million flasker madolie på lager, og vi har mere på vej,« siger han:

»Men den store opmærksomhed på olie gør, at der formentlig ville blive udsolgt sidst på dagen nogle steder.«

Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000, siger, at erhvervskundernes hamstring formentlig også skyldes, at det er blevet billigere at købe madolie i supermarkedet end direkte hos producenten:

»Vi hører også fra markedet, at deres engrospriser er steget mere, så det kan betale sig for dem (erhvervskunder, red.) at købe hos os.«

»Det er jo naturligt«

Tine Skriver, der er fødevarechef i HORESTA, brancheorganisation for restauratører og hoteller, siger til Berlingske, at hun ikke må rådgive medlemmer om priser.

Tine Skriver, der er fødevarechef i HORESTA, finder det ikke »hensigtsmæssigt«, at erhvervskunder køber stort ind i supermarkedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Men »det er jo naturligt, at man efter to år med corona og virkningerne af krigen i Ukraine ser, hvor man kan få varerne billigere.«

Hendes overordnede budskab er dog, at restauratører ikke bør købe deres varer i supermarkedet.

»Mit budskab er, at det ikke er hensigtsmæssigt, at fødevarevirksomheder køber ind i detailvirksomheder. Sådan er distributionssystemet ikke sat op.«

Siger I det, til jeres medlemmer?

»Nej, for det her er ikke noget, vi har hørt som et problem blandt vores medlemmer,« siger hun.

Tina Skriver understreger ligesom detailvirksomhederne, at det heller ikke er HORESTAs »oplevelse, at der er tale om fødevaremangel«.