Hammerthor jager plusser

Undertøjsfirmaet Hammerthor opdagede, at 'generation plus' vil være smarte og moderne fra yderst til inderst.

Foto: Bo Amstrup/Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Dem på 50 går også i boksershorts. Og. De skal være moderne. Generelt lyder ønsket fra forbrugergruppen i alderen 50+, at de vil have moderne undertøj. Også langt mere, end undertøjsproducenten Hammerthor forventede, da en ny kollektion skulle designes for et par år siden.

Virksomheden valgte at gå i dialog med en række personer i generation plus netop for at skræddersy en undertøjsserie til aktive mennesker, der er blevet lidt ældre. Og ifølge direktør Kaj O. Hansen var det en eyeåbner.

- Der er tale om en købedygtig gruppe forbrugere, som gerne vil betale for kvalitetsprodukter. Og den rummer mange mennesker. Så vi ville være helt sikre på, hvilke behov gruppen ønskede – og her blev vi nok lidt overraskede. De vil gerne være langt mere moderne, end vi lige gik og forventede, siger Kaj O. Hansen og tilføjer, at arbejdet med brugergruppen også afslørede, at en meget stor procentdel af 50+ generationen eksempelvis bruger boksershorts.

Udviklingsarbejdede resulterede i en kollektion målrettet folk mellem 40 og 60 år, men ifølge direktøren har det vist sig, at der også er mange omkring de 25 år, der går efter undertøjsserien.

- I dag er tøj ikke aldersdefineret på samme måde, som det var for 15 år siden. Det handler i høj grad om, at vi skal væk fra det, der hedder målgrupper og i højere grad tænke i typegrupper. Der er mange varer, der appellerer både til 25-årige og dem på 65 år. Det handler om stil, lyder det fra Kaj O. Hansen.

Ny markedsføring

Ifølge Hammerthor-direktøren har kollektionen klaret sig fint, selvom den på grund af krisetider og sværere adgang til butikkerne ikke er nået helt forventede salgssucces.

- Der har været krise i branchen, og det betyder, at det er svært at få nye varer ind i butikkern. Men i de forretninger, der har taget serien til sig, sælger den rigtig godt, siger han og tilføjer, at undertøjsserien er blevet markedsført lidt anderledes end tidligere produkter.

Eksempelvis kan kunderne købe varerne på nettet, og ved hvert køb giver kunderne et tilskud til Aids-fondet, hvilket også har appelleret godt til den købestærke målgruppe, som netop også gerne giver bidrag til gode sager.