Halvdelen af danskerne har nu en fladskærm

Det er næsten halvdelen af alle danske husstande, der nu har et fladskærms-TV. Men trods et væld af harddisk-optagere og DVD-optagere, foretrækker vi stadig den gamle videobåndoptager.

Fladskærms-TV er populære herhjemme, og nu har hveranden dansker et. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
LAS VEGAS: Selv om katalogerne fra elektronikbutikkerne i årevis har bugnet af tilbud på flade TV-skærme, er der fortsat et stort potentiale for at sælge flere. Sådan lyder forventningen fra Branchen Forbruger Elektronik, BFE, der torsdag præsenterede tal for danskernes elektronik-vaner på CES-messen i Las Vegas.

De senere år har flade TV-skærme solgt i stor stil – og den udvikling er fortsat i 2008, og vil givetvis også fortsætte i 2009, forventer branchen.

Godt 45 procent af danske husstande har nu et fladskærm-TV, og ifølge skøn fra BFE, blev der i 2008 solgt hele 600.000 af slagsen, hvilket bringer den samlede bestand op på godt og vel to millioner i Danmark.

Godt 80 procent af de TV-apparater, der blev solgt i 2008, var forberedt til overgangen til digitalt TV, viser brancheforeningens tal, og netop overgangen til digitalt TV i slutningen af 2009, vil holde salget af fladskærme oppe i år, fordi det forventes, at danskerne vil flokkes til TV-forhandlerne for at købe nyt TV, når de opdager, at deres gamle ikke kan modtage det digitale signal.

Kraftigt fald i omsætningen
Den samlede danske elektronikbranche må ifølge BFE dog døje med, at omsætningen i 2008 er faldet med op mod en milliard kroner i forhold til året før. Det skyldes dog primært, at elektronik er blevet billigere . Ser man på styksalget, er der ikke væsentlige fald, forklarer BFE-direktør Allan Bugge.

Tallene fra BFE er en årligt tilbagevendende begivenhed, der viser udviklingen i, hvordan danskerne tager nye teknologier til sig. I år springer det i øjnene, at der fortsat er omkring to millioner gammeldags videobåndoptagere i drift i danske hjem – godt 66 procent af husstandene.

Det er til trods for, at der igennem en del år har været meget bedre alternativer på markedet i form af DVD-optagere og harddisk-optagere. I forhold til for få år siden, har 900.000 dog valgt at skrotte deres videobåndoptager, viser tallene.

Selv om den opslidende kamp om at være fremtidens DVD-format blev afsluttet i 2008, da Blu Ray vandt endegyldigt over HD DVD, har det ikke medført en ketchup-effekt af indkøb. Branchen forventer, at godt 15.000 danskere i 2008 købte en Blu Ray-afspiller, ud af at samlet salg af DVD-afspillere på 695.000.

Forbrugerne vilde med digitalkameraer
Salget af Blu Ray-afspillere forventes at stige til omkring 40.000 i 2010 – forsvindende lidt i forhold til, hvor mange danskere, der købte en gammeldags DVD-afspiller. Den nye Blu Ray-standard blev allerede fra begyndelsen presset af flere nye teknologier – herunder salg og leje af digitale film via internettet, der for brugere med høje bredbåndshastigheder ofte vil være meget mere bekvem end turen ned hos den lokale DVD-forhandler.

Og overraskende nok, har de danske forbrugere tilsyneladende stadig ikke fået nok af digitale kameraer. Her fortsætter salget med at stige, og BFE forventer, at der i 2008 blev solgt omkring 625.000 styks. En udvikling, der dog ikke vil fortsætte, skønner BFE.

Til gengæld er der allerede nu en svag stagnation i salget af MP3- afspillere, der i 2008 solgte i 540.000 styks – en svag nedgang, der dog kan forklares med, at hver anden dansker nu render rundt med en MP3-afspiller i lommen.

MP3-afspillerne har fuldstændig udraderet salget af transportable CD- og kassettebåndsafspillere, men presses af, at mobil-telefonerne efterhånden er blevet helt habile musikafspillere.

BFE forventer, at de digitale billedrammer det kommende år vil blive det helt store hit. Rammerne, der ikke koster alverden, er i virkeligheden små computerskærme, der kan stå i reolen og vise digitale fotos. Mere avancerede modeller kan endda vise aktiekurser, nyheder og vejrudsigter.