Hæderspriser på vej til butikker

Igen i år uddeles en række priser til butiksfolk, som har gjort det særligt godt i årets løb. Spændingen udløses om en uge, når Detail-forum samler branchen til award-dinner.

Den prestigefulde MMM-Pris gik sidste år til IKEA. På billedet ses fra venstre formanden for Detail-forum, Thomas Panduro, IKEAs kundechef i Danmark, Edward Moreno, marketingchef Lena Gaarde og direktør Henrik Burkal fra Rema 1000, som vandt prisen det foregående år. Arkivfoto: Martin Sylvest Andersen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

At stå på scenen og blive hyldet af kolleger fra egen branche er nu noget ganske særligt. Det kan også prismodtagere fra detailhandelen tale med om.

Hvert år uddeler det såkaldte Detail-forum tre priser til virksomheder, der på forskellige måder har vakt opsigt med gode eller utradtionelle resultater.

Og næste torsdag går det løs igen, når cirka 100 nøglepersoner fra detailhandelen mødes til award-dinner i den gamle børssal og fejrer de heldige, der kan gå fra festen med en pris under armen.

Den største og fineste pris er MMM-Prisen, hvis navn fortaber sig lidt i den historiske tåge. Lillesøsteren er Retail Entrepreneurship Prisen, som er lettere at afkode ud fra navnet, og endelig uddeles også Berlingskes Detailhandelspris.

»Den store« – MMM-Prisen

Her er følgende nomineret: Slagter Lund, Magasin og Lagkagehuset, og ingen af dem ved på forhånd, hvem der vinder.

Slagter Lund er en traditionsrig forretning, som siden 1952 har ligget på Peter Bangs Vej på Frederiksberg, men også har fornyet sig med bl.a. en ny forretning i Torvehallerne. Den veldrevne forretning beskæftiger 30 fuldtidsansatte, som med hver deres speciale bidrager til de hjemmelavede produkter.

Magasin er bl.a. nomineret, fordi stormgasinet nu har økonomisk fremgang efter vanskelige år, og Lagkagehuset har siden 2008 formået at opbygge en kæde med 31 butikker og 1.000 medarbejdere i Danmark.

MMM-Prisen gives til en person eller virksomhed, der »på særlig vis har haft betydning for detail- eller engroshandelen. Navnet stammer fra MMM-klubben, der var en forløber for det nuværende Detail-forum.

Sidste år vandt IKEA denne pris, fordi kæden havde forøget salget i de fem danske varehuse trods krisen, og fordi IKEA er ekstremt kundevenlig.

Bolia og Tiger var også nominerede, men måtte nøjes med æren ved det.

Retail Entrepreneurship Prisen

Denne pris gives til en aktør, der ser eller skaber en stærk niche, tilfører detailhandelen noget nyt eller på anden vis rykker i markedet. Det havde Perchs Thehandel gjort ved at forny sig og satse på bl.a. café og onlinehandel, og derfor vandt thehandelen denne pris sidste år.

Øvrige nominerede til Retail Entrepreneurship Prisen var Aamanns Smørrebrød, og Peter Beier Chokolade, men de vandt altså ingen priser i denne omgang.

I år er de nominerede: Joe & The Juice, Johan Bülow og Sport 24.

Dommerkomiteen for MMM-Prisen og Retail Entrepeneurship Prisen består i denne omgang af:

Institutleder Ricky Wilke fra CBS, direktør Henrik Burkal fra REMA 1000, direktør Christoffer Arensbach fra Hi-Fi klubben, formand for Detail-forum, Thomas Panduro, adm. direktør John Wagner fra De Samvirkende Købmænd, Per Nyborg fra ICP, adm. direktør Dennis Balslev fra IKEA Danmark, markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv og erhvervsredaktør Linda Overgaard fra Berlingske.

Berlingskes Detailhandelspris

De nominerede til Berlingskes Detailhandelspris er Pandora, H&M og Coop. Formålet med denne pris er at fremhæve, hædre og sætte pris på de detailkæder, der sætter en meget høj marketing/kampagne- standard.

Desuden skal Berlingskes Detailhandelspris bidrage til at inspirere og udfordre detailhandlen.