Hæderkronede rederier i hård kamp: Så svært er det at tjene penge

De danske rederier har det svært efter et år, hvor flere kom ud med tab.

Læs mere
Fold sammen

De fire hæderkronede danske rederier har været gennem nogle svære år. For et enkelt er der begyndt at være lys forude, mens andre kæmper videre i pressede markeder.

I øjeblikket ser det værst ud for J. Lauritzen og D/S Norden. I J. Lauritzen blev ejeren, Lauritzen Fonden, for nylig nødt til at skyde penge ind i det dybt kriseramte rederi, og både formand Bent Østergaard og finansdirektør Birgit Aagard-Svendsen er stoppet, efter bankerne har lagt pres på rederiet.

Det skete efter 2015, som bød på et tab på mere end to mia. kr., og som samlet set hev underskudene i de seneste fem år op over otte mia. kr. Udover store tab på driften har rederiet været nødt til at nedskrive på den flåde, som er købt alt for dyrt, og i dag ikke har den samme værdi.

For både J. Lauritzen og Norden er tørlastmarkedet presset af et skift i den kinesiske økonomi, hvor efterspørgselen efter korn, kul og andre varer som tørlastrederierne sejler med er faldet. Kina har ellers været gennem en bemærkelsesværdig vækst i importen af tørlastprodukter. Mellem 2002 og 2014 kunne landet fremvise en importvækst på næsten 20 pct. om året. Det var en kraftig udbygning af de kinesiske byer og veje som drev udviklingen, men de de kinesiske vækstrater er faldet, og i 2015 dykkede alene importen af kul med 20 pct.

Med til at forværre situationen for tørlastrederierne var, at udviklingen gik meget stærkt på et tidspunkt, hvor de fleste rederier havde satset på bedre tider, og havde bestilt mange nye skibe.

For Maersk Line, verdens største containerrederi, er situationen også svær. Allerede i efteråret varslede rederiet, at 4.000 medarbejdere skulle afskediges, og siden udviklede en stor priskrig sidst på året sig til at raterne endte på laveste niveau nogensinde ved udgangen af 2015.

Det eneste lyspunkt er lidt paradoksalt Torm. Rederiet har ellers i årevis været det sorte får i flokken af de gamle rederier. Tiden med dundrende overskud og en desperat overlevelseskamp blev bremset, da nye aktionærer skød penge ind og fik den enorme gæld under kontrol. Nu har Torm samtidig fået hjælp af de pæne rater på tankmarkedet og kunne vise fremgang i indtjeningen.

Både Norden, Torm og Lauritzen blev alle stiftet i 1800-tallet, mens A.P. Møller-Mærsk blev dannet i 1904 og datterrederiet Maersk Line i 1928.