Hæder på vej til de dygtigste butiksfolk

Traditionen tro kåres personer og virksomheder, som har gjort noget særligt og er banebrydende inden for detailhandelen – både i fysiske butikker og online.

Foto: Linda Kastrup. Den prestigefyldte MMM-pris gik sidste år til Magasin du Nord. Her ses administrerende direktør Peter King (tv.) ved prisuddelingen.
Læs mere
Fold sammen

På torsdag i næste uge kan en række af landets førende detailhandlere ranke ryggen en ekstra gang og fryde sig over klapsalver fra kolleger i branchen.

Der er nemlig hæderspriser på vej til butiksfolk, som har gjort det særligt flot i det forløbne år. Priserne overrækkes ved en »award-dinner« i den gamle børssal, arrangeret af brancheforeningen Detail-forum. Et festligt arrangement, hvor der igen i år uddeles tre priser: 1) MMM-prisen 2) Retail Entrepreneurship Prisen og 3) Berlingskes Detailhandelspris. Den største og fineste pris er MMM-prisen, hvis navn har en længere historisk baggrund. Lillesøsteren er Retail Entrepreneurship Prisen, hvis navn næsten er selvforklarende, og endelig uddeles også Berlingskes Detailhandelspris.

Dommerkomiteen for de to førstnævnte priser, består af: Dennis Balslev, IKEA, Peter King, Magasin Du Nord, Henrik Burkal, REMA 1000, Ricky Wilke, CBS, Helle Fensvig Busck og Thomas Panduro fra Detail-forums bestyrelse samt Per Nyborg fra Detail-forums sekretariat og Linda Overgaard fra Berlingske.

Deltagere i priskomitéen er bl.a. repræsentanter for de seneste tre års vindere af MMM Prisen.

»Den store« – MMM-prisen

Prisen udspringer af, at MMM Fonden blev oprettet i 1981, og renterne af den anvendes til en pris til »en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft betydning for detail- og/eller engroshandelen i Danmark«. Overrækkelsen af MMM prisen sker i forbindelse med Detail-forums ordinære generalforsamling i marts. Den suppleres altså nu af en »award-middag«, og følgende er i år nominerede til prisen:

1. Lennart Lajboschitz – for opbygningen af Tiger butikkerne og hans iværksætterånd som generelt f.eks. har ført til købet af en kirke, der skal omdannes til forsamlingshus.

2. Arla Foods, som er Danmarks engroshandel nr. 1 inden for fødevareprodukter, og som for nylig har præsteret et rekordregnskab.

3. Illums Bolighus, som har ekspanderet inden for de seneste år og samtidig opnået flotte økonomiske resultater.

Vinder af MMM-prisen sidste år var i øvrigt Magasin, og i 2013 gik prisen til Ikea.

Retail Entrepreneurship Prisen

Retail Entrepreneurship Prisen har været uddelt siden 2006, oprindeligt under navnet Upcoming Retailer-prisen. Prisen gives til »en aktør, der ser eller skaber en stærk niche, som tilfører detailhandelen noget nyt eller på anden vis rykker i markedet«.

Selve prisen består af en skulptur, som kunstneren Kirsten Voxtrup har udformet til lejligheden. Skulpturen er en analogi med udgangspunkt i Sisyfos, der triller stenen op ad bjerget – blot for at se den trille ned igen. Den gyldne, polerede sten på skulpturen kan derfor balancere fint på bjergets kant.

Årets nominerede til Retail Entrepeneurship Prisen er:

1. Summerbird, hvis chokolade nu er ude i hele landet som delikatesse og nicheprodukt.

2. & Other Stories – et nyt spændende butikskoncept fra H&M med en lidt anderledes sammensætning af produktgrupper og butikker.

3. Nemlig.com, som har skabt stort fokus på, hvordan fremtidens forbrugere vil købe dagligvarer online.

Berlingskes Detailhandelspris

Berlingskes Detailhandelspris er den nyeste af de tre priser. Den blev introduceret i 2010 og uddeles i et samarbejde mellem Berlingske Media og Detail-forum. Prisen gives til en aktør i detailhandelen, som er brændt igennem inden for marketing og annoncering. Desuden skal Berlingskes Detailhandelspris bidrage til at inspirere og udfordre detailhandelen. Priskomiteen består af: Direktør og ejer Morten Theil fra reklamebureauet Bocca, samt Thomas Rud og Jesper Loiborg fra Detail-forums bestyrelse, direktør Per Nyborg fra Detail-forums sekretariat og erhvervsredaktør Linda Overgaard, Berlingske.

De nominerede bliver bedømt ud fra, om kampagnen er trafikskabende, salgsskabende, og om den skaber loyalitet og fører til genkøb. Årets nominerede er:

1. Hi-Fi Klubben, som fortæller om det univers, de ønsker at skabe for kunden – frem for prisen. De bliver også generelt fremhævet for deres kundedialog, som varetages af 150 medarbejdere, bl.a. i de 30 fysiske butikker.

2. Teleselskabet 3 – for deres reklamer med figuren Snoop Dogg. Mobilselskabet har ca. 70 butikker bestående af egne butikker og shop-in-shops hos Fona og 650 medarbejdere.

3. Stark – for deres 24/7 kampagne, som omfattede døgnåbent i et af kædens byggemarkeder. Stark har ialt cirka 90 butikker og 2.400 medarbejdere.

De tre priser uddeles ved en »award-dinner« torsdag den 26. marts, hvor administrerende direktør Peter Høgsted fra Coop er hovedtaler. Læs mere på www.detail-forum.dk.