Hårdt presset Maersk Line ud med stort tab

Maersk Line, containerrederiet i A.P. Møller - Mærsk, er hårdt presset af svære markeder, og andet kvartal gav et tab på næsten en mia. kr.

-Arkiv- Se Ritzau A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal - - - -Arkiv- SE RB PLUS Det Blå Danmark har tabt 14.000 arbejdspladser ARKIV- -Maersk Line planlægger at lægge containerrederiets rute mellem Fjernøsten og USA's østkyst om, så den sejler gennem Suez-kanalen. Og det giver beskæftigelse til en del af rederiets ledige 6-7000 teu (20 fods containerenheder) skibe og en række indcharterede skibe i samme klasse. Det skriver shipping-nyhedsbrevet Alphaliner. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Maersk Line, verdens største containerrederi, kom ud af andet kvartal med et stort underskud efter fragtraterne forsætter med dykke.

Rederiet, der er den største del af A.P. Møller-Mærsk, tabte over 900 mio. kr. i de tre måeder efter at have tjente mere end 3,3 mia. kr. i samme periode sidste år. Det sker i et marked hvor raterne er faldet 24 pct. i gennemsnit samtidig med, at verdensflåden er containerskibe blev 2,2 pct. større.

Raterne faldt på alle Maersk Lines ruter. Hårdest ramt er dog Nordamerika og det vestlige Asien. Men også Afrika, Stillehavs-området og det europæiske ruter har haft et svært kvartal.

Det danske rederi har løbende gennemført omfattende besparelser, som er fortsat i andet kvartal.

»Omkostningerne i Maersk Line er reduceret til et rekordlavt niveau,« hedder det fra topchef Søren Skou.

Samlet faldt Maersk Lines omsætning med 19 pct. til godt 34 mia. kr.

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, forventer et meget udfordrende 2016 for det danske rederi.

"2016 bliver et meget svært år, hvor Mærks arbejder med det som de selv kan påvirke – omkostningerne," siger Per Hansen.

Det er ikke bare det danske rederi som har det svært. Flere konkurrenter har arbejdet er i gang med at fusionere eller tættere samarbejde - en proces, som Maersk Line bifalder.

"Maersk Line velkommer konsolidering, fordi containerindustrien er fragmenteret og konsolidering vil gøre det muligt for rederierne at skabe stordriftsfordele og optimere deres netværk, som i det lange løb vil gavne kunderne," skriver A.P. Møller - Mærsk i halvårsregnskabet.

Trods det svære marked fastholder Maersk Line de overordnede forventninger om at resultat "under sidste år", hvor rederiet tjente 8,7 mia. kr. Rederiet forventer uændret, at efterspørgselen efter global containertransport vil stige 1-3 pct. Maersk Line vil som minimum vokse med markedet, for at forsvare andelen af verdensmarkedet.

Maersk Lines flåde bestod ved udgangen af andet kvartal af 283 ejede skibe og 347 lejede skibe.