Hårdt år for Telenor

Større pres mærkes overalt i verden.

Telenors koncernchef, Jon Fredrik Baksaas, går efter at holde markedspositionerne i hele verden. Foto: Kyrre Lien, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Nordens næststørste teleselskab, norske Telenor, presses stadig hårdere, både i Danmark og ude i verden.

2009-regnskabet, som blev fremlagt onsdag morgen, endte nogen lunde som forventet. Telenor kunne fremvise et fald, der var mindre end ventet for fjerde kvartal, og forventer, at omsætningen i 2010 gradvis øges, mens der stadig skal kæmpes for at tjene flere penge.

Markedspositioner skal sikres

»Hovedfokus i Telenor-koncernen i 2009 har været at sikre vore markedspositioner og at tilpasse aktiviteterne til et krævende forretningsklima,« siger koncernchef Jon Fredrik Baksaas.

Telenor har 174 millioner mobilkunder, navnlig på udviklingsmarkederne i Europa og Asien. Men de bruger færre penge på deres telefon i takt med den generelt matte stemning og de stadige fald i priserne.

Telenors driftsresultat for fjerde kvartal var på verdensplan på 6,69 milliarder norske kroner mod 7,89 milliarder et år tidligere. Telenors indtjeningsgrad ventes i 2010 at blive 27-28 procent mod 34,8 procent i 2009.

Blandt de ti største

Telenor er blandt verdens ti største mobilselskaber og er nummer to i Norden efter Telia. Her er danske TDC en miniput til sammenligning.

Telenor ejer i Danmark lavprisselskaberne CBB Mobil og Bibob samt TV-leverandøren Canal Digital. Sidste år blev varemærkerne Sonofon og Cybercity smeltet ind i Telenor, der nu bruges overalt.