Hårde tider på overset marked

REKLAMEGYSER 09: De lokale og regionale ugeaviser omsætter i 2008 for 2,3 mia. kr., anslår mediebureauerne. De spår yderligere markant tilbagegang i 2009.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ifølge estimater fra fem af landets syv største mediebureauer er annonceomsætningen hos de lokale og regionale ugeaviser faldet med 14 pct. i 2008.

Det billede genkender man dog ikke i landets to største mediehuse, Berlingske Media og JP/Politikens Hus, hvor man peger på, at mediebureauerne kun har føling med de annoncører, som de repræsenterer - det vil sige de største. Hos Berlingske Media tror annoncedirektør Søren Hyldgaard heller ikke, at mediebureauerne har ret, når de spår et fald i 2009 på 8 til 15 pct.

Grafik: Nettet scorer nu mest som annoncemedie

”Jeg vurderer, at markedet i 2008 er faldet et par procent, og at der i 2009 vil være en negativ vækst på 3-5 pct.,” siger han.

Han peger på, at konkurrencen på milliardmarkedet for lokale ugenyheder er intensiveret i den seneste tid, ikke mindst i og omkring Århus, hvor JP/Politikens Hus har indgået nye alliancer med en række lokale partnere.

”Slaget står i Århus. Politikens Lokalaviser forsøger sammen med nogle partnere at lave reelle alternativer til vores lokale udgivelser. De er gået ind på vores enemærker. Det er en aggression, og vi ikke tænkt os at sidde på hænderne,” siger Søren Hyldgaard, der i øjeblikket planlægger en ny strukturering af koncernens århusianske lokalavis-satsning. Han ønsker dog ikke at gå i detaljer med planerne.

Hos Politikens Lokalaviser mener direktør Jan Halling ikke, at virksomheden træder ind på Berlingske Medias enemærker i Århus.

”Der er konkurrence på kryds og tværs, og det handler ikke om Politikens Lokalaviser mod Berlingske Media. Berlingskes Århus Onsdag har en meget stærk position i Århus, hvor vi i retter os mere mod det meget lokale marked. Jeg tror ikke, at man kan begge dele,” siger han.

Han bekræfter, at 2009 bliver et vanskeligt år.

”Det ser tungt ud med både boligannoncerne, bilannoncer og jobannoncer. Derfor tror jeg, at det bliver en forholdsvis voldsom nedgang i 2009. For JP/Politikens vedkommende har vi lavet nogle gode aftaler og vi regner med, at vi kan være så kreative, at vi kan vinde markeds andele,” siger Jan Halling. Politikens Lokalaviser udgiver 71 titler og har for nylig nedlagt 23 af i alt 140 redaktionelle stillinger.

De tal som mediebureauerne er blevet bedt om at spå om, er de mediegrupper, som Dansk Oplagskontrol benytter i sin Reklameforbrugsundersøgelse. Her omfatter mediegruppen både de lokale ugeaviser og regionale som Søndagsavisen. Kigger man udelukkende på billedet for de lokaleaviser, ser verden knap så dyster ud. Det fastslår man hos brancheforeningen De Lokale Ugeaviser, der indhenter tal fra de 153 medlemsaviser.

”Vi har oplevet en nedgang i 2008, men vi snakker maksimalt tre pct., når året er omme, og vi tror heller ikke på drastiske fald i 2009. Her forventer vi også en tilbagegang på cirka tre pct.,” siger underdirektør, Niels Rømeling.

Reklamegyser 2009: Annoncører bruger de fleste penge på nettet

Reklamegyser 2009: Aviser skal ruste sig til annoncegyser

Reklamegyser 2009: Digital vækst i biograferne

Reklamegyser 2009: Magasinbranchen i stormvejr

Reklamegyser 2009: Skæbnetime for dansk radioreklame

Reklamegyser 2009: Nye nichemedier taber mest på krisen

Reklamegyser 2009: De røde TV-tal vokser

Reklamegyser 2009: Hårde tider på overset marked

Reklamegyser 2009: Outdoor stærkt ind i vanskeligt år