Hårde indgreb på vej mod TDC

De danske myndigheder vil nu undersøge telegiganten TDC på to afgørende områder for koncernens indtjening, og et indgreb mod selskabets forretning kan åbne døren for flere konkurrenter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver dagbladet Børsen.

TDC har to store succeser at bryste sig af de seneste år. Dels har telekoncernen solgt tusinder af pakker "Home Trio", en kombination af telefoni, bredbånd og tv, dels har telekoncernen hentet solid vækst i datterselskabet Yousee, der leverer tv og bredbånd. To succeser, der har været nogle af de vigtigste varer på hylden for ejerne, når de har solgt TDC som investeringsobjekt de seneste uger.



»Vi kan konstatere, at TDC's konkurrenter har meget store omkostninger i forbindelse med, at de vil tilbyde produkter med en kombination af telefoni, TV og bredbånd i konkurrence med TDC. Det kræver meget store investeringer fra konkurrenterne, og det afholder dem tilsyneladende fra at tage fat på dette marked,« siger vicedirektør Finn Petersen, IT- og Telestyrelsen .

TDC siger i dag, at de for længst har rundet salget af 100.000 af sådanne pakker. Samtidig har Telia stort set trukket sig fra dette marked, og Telenor har helt meldt fra. Telestyrelsens vicedirektør peger på en svaghed i reguleringen af priserne, som styrelsen vil skærpe.

»TDC har fået en meget stor andel af disse kunder, så det tyder på, at der er et konkurrenceproblem. Som det er nu, er det kun TDC, der kan tilbyde dette produkt, og derfor vil vi nu analysere problemet,« siger Finn Petersen.



Miriam Hvidt, TDC's juridiske chef, mener, at koncernens rivaler skal have pengepungen op ad lommen og investere i det danske telemarked. Ellers får de ikke succes med at konkurrere på blandt andet tv og bredbåndsmarkedet.

»Vi fik ikke succes og overskud første dag på Home Trio, for det har krævet store investeringer. Vi har allerede sænket priserne til det halve for adgangen af konkurrenterne til vores tv-produkter på Home Trio, og det må være nok,« siger Miriam Hvidt.