Hårde år forude for Lundbeck

Lundbecks to største sællerter forsvinder snart fra markedet, og det presser medicinalkoncernen de kommende år.

Ulf Wiinberg, Lundbecks koncernchef, går et par hårde år i møde. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen
Medicinalkoncernen Lundbeck ser frem til et par år med vigende salg i takt med, at antidepressivet Lexapro siver ud af det amerikanske marked til foråret, og patentet for Cipralex udløber om to år.

I årsregnskabet står Lexapro således for godt 2,5 mia kroner og Cipralex for knap seks mia. kroner af det samlede salg på 16 mia. kroner. Men når det salg forsvinder fra markedet og dermed Lundbecks budget, venter en tørkeperiode for selskabet, før nye produkter ser dagens lys, vurderer analytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank:

Lundbeck har dog nye produkter i pipelinen, og især peger han på antidepressionsmidlet LU AA21004 som afløser for de gamle produkter.

"Vi får resultaterne af fase tre-undersøgelserne for LU AA21004 i første halvår 2012 - så kan man forvente en ansøgning i slutningen af året, og så kan det måske komme på det globale marked i slutningen af 2013, først i 2014," siger han til Berlingske Business.

"Der er ingen tvivl om, at LU21004 skal være arvtager, og det er her, at Lundbeck skal hænge sin hat. Og så er der Lexapro i Japan og jokeren i alkoholpillen Nalmefen - så jeg synes, at partnerskabet med Otsuka ser attraktivt ud med et psykosemiddel på et marked, der vinder frem," lyder hans vurdering.

Springbræt med partnerskaber

Han peger på vigtigheden af, at Lundbeck har skabt partnerskaber med amerikanske Ovation og japanske Otsuka, så selskabet kan få sine produkter lanceret og solgt på de to markeder. Men Lundbeck må have tålmodighed, for det kan tage tid at genvinde tidligere tiders omsætning.

"Man får ikke salget op at køre fra den ene dag til den anden. Men når et produkt løber af patent, så forsvinder salget lynhurtigt," siger Søren Løntoft Hansen.

Forventningerne til det vigende salg afspejler sig da også i det netop aflagte årsregnskab, hvor selskabet afslører et forventet salg i niveauet 14,5 - 15,2 mia. kroner i 2012. Mens nogle analytikere har kaldt skønnet for konservativt, er det godkendt af deres kollega i Sydbank.

"Der bliver ikke nogen glidende overgang (fra de gamle produkter til de nye, red.), og det er grunden til, at Lundbeck siger, at forudsætningen for vækst er bestemt til stede på den lange bane, men på den korte bane kan de ikke nå at kompensere fra de patentudløb," vurderer han.

Kl. 9.30 er Lundbeck-aktien faldet 0,7 procent.