Hård kritik af tåget obligationsmarked

Skandalen om Realkredit Danmark og Danske Banks obli­gationshandler har nu igen sat fokus på problemerne med manglende gennemsigtighed på det danske obligations­marked.

Arkiv Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skandalen om Realkredit Danmark og Danske Banks obli­gationshandler har nu igen sat fokus på problemerne med manglende gennemsigtighed på det danske obligations­marked. Formand for Penge- og Pensionspanelet professor Carsten Tanggaard fra Århus Universitet retter en hård kritik mod den måde, den danske obligationshandel foregår på. Resultatet er en høj grad af uigennemsigtighed, der betyder at virksomheder og private fuldstændig er overladt til, at ban­ken sikrer, at handlerne sker til de rigtige obligationskurser. Den tillid har antageligt lidt et knæk efter RD-Danske-sagen.

”Man har lavet et system for de allermest professionelle. For alle andre er resultatet, at det er helt umuligt at gen­nemskue, om priserne er rigtige,” siger Carsten Tanggaard til Økonomisk Ugebrev. Han fremhæver - som den store mod­sætning - det system, der gælder for handel med aktier, hvor der er tale om en form for auktionssystem, hvor købers og sælgers handelsinteresser matches og handler cleares. ”Her er det til at se, hvem der vil købe og sælge, og hvor store poster der er tale om og til hvilke priser,” siger han.

Når det gælder realkreditmarkedet foregår en meget væsentlig del af handlen som telefonhandel. Ganske vist skal handlerne offentliggøres bagefter. Men det giver ingen gennemsigtighed: Dels er der ikke lovkrav om, hvor de skal offentliggøres, og dels er systemet indrettet, så kunder ikke direkte kan se hvilke bud- og udbudskurser, der er i marke­det. Det gælder også på de helt store likvide realkreditserier.

Netop telefonhandlerne er et område der tidligere har været overvejelser om at lukke helt af for. Vicedirektør Julie Galbo fra Finanstilsynet bekræfter, at der har været disse overvejelser i forbindelse med forhandlingerne om MiFID2, men at modstand fra blandt andet de helt store investorer har ført til, at man ikke har valgt at forbyde telefonhandler. ”Det er risikoen for at det vil gå udover likviditeten i markedet, der gør at vi tillader telefon­handler,” siger hun

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev CFO nr. 7.

Få nyheder direkte på Facebook, ved at "Synes godt om" Økonomisk Ugebrev